Guardian: Výpočty byly špatně, britské emise z lodní dopravy jsou šestkrát vyšší
Emise oxidu uhličitého produkované britskými loděmi by mohly být až šestkrát vyšší, než kolik bylo vypočteno. Podle centra Tyndall zahrnují nekorektní výpočty emisí jen lodě používající pohonné hmoty prodávané v britských přístavech. To je ale podle vědců zavádějící, protože většina lodí plujících do Británie tankuje v Rotterdamu v Holandsku, kde jsou ceny pohonných hmot podstatně levnější.
Na základě dostupných údajů vyprodukovaly britské lodě za rok 2006 kolem sedmi milionů tun oxidu uhličitého. Zpráva od výzkumníků z centra Tyndall a z Institutu pro udržitelnou spotřebu institutu na univerzitě v Manchesteru však tvrdí, že je spravedlivější počítat emise na základě vyváženého zboží ze Spojeného království nebo dováženého do země. Podle tohoto výpočtu lodě vypustily 31 až 42 milionů tun ekvivalentu CO2.
Výzkum přichází ve chvíli, kdy se EU odhodlává zdanit emise z lodní dopravy. Měly by se tak najít peníze na adaptační programy pro rozvojové země, aby mohly přizpůsobit své hospodářství změně klimatu.
Mezinárodní námořní přepravy se využívá při 90 % všech světových obchodů. Mezinárodní námořní organizace (IMO) odhaduje, že by emise mohly vzrůst do roku 2050 o 150 až 250 %, pakliže bude pokračovat růst mezinárodního námořního obchodu. Evropská unie chce, aby lodě snížily emise o 20 % oproti úrovni roku 2005 v průběhu příštích deseti let v rámci ochrany kliamtu.
Podle článku Johna Vidala „UK shipping emissions 'up to six times higher than calculated'“ zveřejněného na serveru Guardian.co.uk 23. září 2010.
reklama