https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hlasovani-ve-snemovne-kamiony-na-vikendovych-silnicich-podporily-vsechny-strany
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hlasování ve sněmovně: Kamiony na víkendových silnicích podpořily všechny strany

16.5.2006 14:37 | PRAHA (EkoList)
Přestože politici před volbami tvrdí, že záplavu kamionů na českých silnicích nevidí rádi, vloni na podzim všechny strany podpořily zmírnění zákazu víkendových jízd pro kamiony. Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) později tuto změnu zákona označil za "paskvil", ve sněmovně s ní ale souhlasil. A kdo se víc hodin pro kamiony na silnici snažil prosadit? Poslanci ČSSD Jaromír Schling a Miloslav Kala.
 

Stalo se tak při projednávání novely zákona o provozu na pozemních komunikacích vloni v květnu a v červnu a úspěšný byla nakonec jen návrh Miloslava Kaly. Dnes nákladní vozy nad 7,5 tuny nesmějí na silnici v neděli a ve dny pracovního klidu (1. leden, Velikonoční pondělí, 1. a 8. květen, 5. a 6. červenec, 28. září, 28. říjen, 17. listopad, 24., 25. a 26. prosinec) do 22 hodin večer. Během letních prázdnin navíc na silnice nesmějí ani v sobotu od 7 do 20 hodin.

nákladní vozidlo
Ilustrační foto: Jan Stejskal/EkoList

Tento paskvil

Miloslav Kala namísto toho prosadil, aby v neděli až do 13. hodiny kamiony jezdit mohly. Co se týká prázdnin, tam v sobotu provoz kamionů omezil pouze do 13. hodiny místo do 20., ale zakázal jim cesty v pátek mezi od 17 do 21 hodin. Každý víkend tak kamiony dostanou 13 hodin jízdy navíc, o prázdninách to na konci týdne dělá dokonce 16 hodin navíc. Nová úprava začne platit od 1. července letošního roku.

Při projednávání zákona se vedly spory spíš např. o přísnost sankcí za silniční přestupky (tzv. bodový systém) a o uvolnění víkendových silnic pro kamiony poslanci na plénu sněmovny nedebatovali. Pro návrh nakonec zvedla ruku velká většina poslanců ČSSD, 35 z 38 přítomných komunistů, skoro všichni přítomní lidovci včetně ministra životního prostředí Libora Ambrozka a taky všichni přítomní unionisté. Naopak se zdržela (což je v tomto případě to samé, jako kdyby hlasovala proti) většina poslanců ODS (viz první tabulka). Po schválení se o rozšíření času pro jízdy kamionů nijak výrazně nezajímaly ani média, ani ekologické organizace.

Až když Strana zelených prohlásila, že chce prosazovat úplný zákaz jízd kamionů od páteční 15. hodiny, začalo se o uvolnění jízd víc diskutovat - zvlášť poté, co jím na začátku dubna v pořadu Nedělní partie na televizi Prima argumentoval předseda zelených Martin Bursík.

Radiožurnál pak na začátku letošního května citoval ministra dopravy Milana Šimonovského, který prý proti změně protestoval "už jako předkladatel zákona na hospodářském výboru". "Je to prý jakási kompenzace za to, že kamióny nemůžou jezdit podle jiného poslaneckého návrhu v pátek. Nakonec se tento paskvil dostal do našeho zákona. Je to velký problém, protože velká část poslanecké sněmovny byla přesvědčena, že kamiony budou moci jezdit v neděli," uvedl ministr na Radiožurnálu. Podle stenozáznamu bylo ovšem stanovisko ministra k pozměňovacímu návrhu Miloslava Kaly souhlasné, takže tento "paskvil" podpořil i on sám.

Schling proti vlastnímu návrhu

Ačkoli by se zdálo, že s rozšířením času pro kamiony na víkendových silnicích nesouhlasila ODS, opak je pravdou. O chvíli dřív než o návrhu Miloslava Kaly se hlasovalo o záměru Jaromíra Schlinga, který pro kamiony požadoval ještě větší volnost než jeho kolega. Podle Schlinga by nákladní vozidla nesměla na silnice v neděli pouze mezi 13. a 20. hodinou a o prázdninách v pátek mezi 17. a 21. hodinou. O víkendech by tak kamiony získali pro cesty navíc 13 hodin, na konci každého letního týdne pak 22 hodin. Jaromír Schling to zdůvodnil snahou o plynulost provozu: "Čím víc bude jízda kamionů omezena, tím víc se zkoncentrují do toho času, kdy jejich jízda povolena je." Dál podle něho vznikají problémy s odstavováním kamionů - protože jejich počet neustále narůstá, museli bychom pro ně budovat budovat další a další parkoviště. Lepší je tedy, aby jezdily.

Argumenty, které Jaromír Schling uvedl před sněmovnou, ale zřejmě nezabraly ani na něho samotného, protože při hlasování zvedl ruku proti svému vlastnímu návrhu. Ten ale i tak posbíral podporu celkem 52 poslanců - naprostá většina jich byla z klubu ODS. Ke schválení návrhu to ale nestačilo (viz druhá tabulka), a tak o deset minut později přišel na řadu ten Miloslava Kaly.



  pro proti zdrželo se nepřítomno nepřítomno
- omluveno
celkem
ČSSD 51 5 5 2 7 70
ODS 9 5 36 4 3 57
KSČM 35 1 2 0 3 41
KDU-ČSL 17 0 2 0 2 21
US-DEU 7 0 0 2 1 10
Nezařazení 0 0 1 0 0 1
Celkem 119 11 46 8 16 200

 

Výsledky hlasování v procentech podle stran

  pro proti zdrželo se nepřítomno nepřítomno
- omluveno
celkem
ČSSD 73 % 7 % 7 % 3 % 10 % 100 %
ODS 16 % 9 % 63 % 7 % 5 % 100 %
KSČM 85 % 2 % 5 % 0 % 7 % 100 %
KDU-ČSL 81 % 0 % 10 % 0 % 10 % 100 %
US-DEU 70 % 0 % 0 % 20 % 10 % 100 %
Nezařazení 0 % 0 % 100 % 0 % 0 % 100 %
Celkem 60 % 6 % 23 % 4 % 8 % 100 %



  pro proti zdrželo se nepřítomno nepřítomno
- omluveno
celkem
ČSSD 2 49 10 2 7 70
ODS 46 0 4 4 3 57
KSČM 3 31 4 0 3 41
KDU-ČSL 0 10 9 0 2 21
US-DEU 0 3 3 3 1 10
Nezařazení 1 0 0 0 0 1
Celkem 52 93 30 9 16 200

 

Výsledky hlasování v procentech podle stran

  pro proti zdrželo se nepřítomno nepřítomno
- omluveno
celkem
ČSSD 3 % 70 % 14 % 3 % 10 % 100 %
ODS 81 % 0 % 7 % 7 % 5 % 100 %
KSČM 7 % 76 % 10 % 0 % 7 % 100 %
KDU-ČSL 0 % 48 % 43 % 0 % 10 % 100 %
US-DEU 0 % 30 % 30 % 30 % 10 % 100 %
Nezařazení 100 % 0 % 0 % 0 % 0 % 100 %
Celkem 26 % 47 % 15 % 5 % 8 % 100 %

reklama

 
Jan Stejskal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist