Hokejová hala by do Vysočan přinesla park i dopravní zácpy
Zájemců o stavbu se našlo hned několik - prvním z nich byla finská společnost Multiarena, která požádala o možnost výstavby haly na Hagiboru v Praze 10. Jako těžko řešitelným oříškem se ukázalo vlastnictví pozemků a dopravní spojení a tak není vůbec jisté, zda na Hagiboru hala vyroste. Na podzim roku 2001 se objevila s vlastním záměrem společnost Sazka. Té se podařilo získat masivní politickou podporu na úrovni pražského magistrátu i vlády a vykoupit (téměř) všechny pozemky v areálu bývalé ČKD Lokomotivka v Praze 9 - na pomezí Libně a Vysočan.
Po zkrachovalé ČKD zůstaly polorozpadlé haly, zamořené území, rozsáhlé pozemky a - což se ukazuje nyní jako výhoda - také stanice metra Českomoravská, která byla postavena speciálně pro její dělníky se vchodem přímo na pozemek závodu.
Na tomto místě chce nyní Sazka vystavět tzv. multifunkční areál "Hala Sazka". Jeho srdcem má být hala s dvěma ledovými plochami a hledištěm pro 17 000 sedících diváků. Hala samotná ale nevydělá dost, aby se záměr za jednu miliardu korun zaplatil a proto zde Sazka v dalších dvou etapách plánuje vystavět zábavní centrum s parkem, restaurací, multikiny, kavárnou umístěnou na bývalém komíně a tzv. komerčně obchodní centrum s hotelem.
Právě zmíněné centrum (obchodní plochy, kancelářské plochy, kongresové centrum a hotel) je Achillovou patou celého záměru. Jádro problému je v tom, že areál je umístěn v místě, které je už nyní zatíženo automobilovou dopravou tak, že trpělivost obyvatel a jejich ochota snášet věčně přeplněné křižovatky Na Balabence a Na Harfě je napnuta k prasknutí. Radnice Prahy 9 by byla ochotna souhlasit se stavbou haly, zábavního centra i parku. S čím ale souhlasit nechce je stavba již zmíněného komerčně obchodního centra. Počítá nejspíše s tím, že dopravní kolaps způsobený akcemi pořádanými v samotné hale několikrát za rok občané nějak vydrží. Za to získají sportovní halu, zábavní centrum a park, který v lokalitě chybí. Provoz komerčně obchodního centra ale zcela nezbytně způsobí zácpy v podstatě každodenně.
Jak z problému ven? Částečná řešení nabízí investor, který chce na vlastní náklady rekonstruovat přilehlé ulice. Další informace snad přinesou i studie, které v rámci dokumentace EIA (hodnocení dopadů na životní prostředí) Sazka zadala ke zpracování.
reklama