https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/holandane-chteji-ciste-technologie-setrnejsi-auta-a-konec-ilegalni-tezby-dreva
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Holanďané chtějí čisté technologie, šetrnější auta a konec ilegální těžby dřeva

2.8.2004 15:28 | PRAHA/HAAG (EkoList)
Od 1. července převzalo od Irska na půl roku "žezlo předsednictví" EU Nizozemí, které vidí svůj cíl především v prohlubování vztahů mezi starými a novými členskými zeměmi. Jeho dalšími prioritami jsou udržitelná evropská ekonomika, bezpečnost, vyvážený víceletý rozpočet a efektivnější role Unie ve světě. Tématům spojených se životním prostředím se ovšem Holanďané věnují také.
 

Na základě hesla "životní prostředí jako příležitost" chtějí Holanďané posílit environmentální dimenzi v Lisabonském procesu. S pomocí příkladů ekologicky orientovaných inovací v podnikání se bude moci Rada ministrů přesvědčit, jak může životní prostředí přispět k ekonomickým cílům Lisabonského procesu. Ekologicky čisté technologie jsou podle nizozemského ministerstva zahraničí důležité pro plné využití synergie soukromého sektoru a životního prostředí. Za nizozemského předsednictví má jeho reprezentace v úmyslu zvýšit důležitost a vyhlídky ekologie jako třetího pilíře Lisabonské strategie.

Holanďané chtějí do agendy EU přinést téma ekologicky udržitelné mobility, což znamená především snahu o tišší, ekonomičtější a ekologicky šetrnější automobily. Pozornost chtějí soustředit na podporu používání uhlíkových filtrů na jemné prachové částice, zpřísnění požadavků na emise CO2 a vypořádání se s hlukovým smogem přímo u zdroje.

Mezi dalšími materiály se bude nizozemské předsednictví za každou cenu soustředit na odpad z těžby uhlí, fluorované plyny a tzv. Aarhuský balíček. Co se týče posledně zmíněného, cílem je přijmout legislativu nutnou pro to, aby evropské společenství bylo důstojnou jednací stranou na druhém setkání účastníků k Aarhuské úmluvě v květnu 2005.

Ačkoliv evropská zemědělská politika je ožehavé téma, Nizozemí se během svého půlročního předsednictví hodlá soustředit na udržitelné zemědělství ve vztahu k sociálním omezením. Tématem, o kterém budou Holanďané diskutovat, je nalézt v rámci Společné zemědělské politiky optimální vyvážení mezi ekonomickými, sociálními a ekologickými zájmy, přičemž se budou brát v úvahu omezení produkce a dovoz zemědělských produktů a potravin. Holanďané se chtějí také podívat na reformu režimu obchodování s cukrem.

V oblasti ochrany přírody chce Nizozemí zkusit urychlit návrh EU týkající se posílení lesního práva, správy a obchodování s lesy. Cílem návrhu je potírat ilegální těžbu a ilegální obchod se dřevem. V úzké spolupráci s Evropskou komisí Nizozemí též zorganizuje dvoudenní konferenci k 25. výročí přijetí Směrnice o ptácích. Navíc povede konzultace týkající se předpokládaného oznámení o financování sítě Natura 2000. Nicméně je nejisté, zda Komise toto oznámení vydá před koncem předsednictví Nizozemí.

Holanďané chtějí zlepšit kvalitu námořní dopravy v EU.
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList

V oblasti průmylu považuje nizozemská reprezentace za významné nařízení pro jednotný systém pro registraci, hodnocení, omezení a povolování chemických látek (REACH). Navrhované nařízení by nahradilo více než 60 existujících směrnic a nařízení, proto by mohlo znamenat významné snížení administrativy. Systém REACH zároveň přesune velký díl odpovědnosti za životní prostředí na průmysl, protože podniky budou mít povinnost sbírat informace, posuzovat rizika a přijímat taková opatření, aby zamezily jakémukoli riziku, které zjistí. Nizozemské předsednictví nestihne v krátkém půl roce sestavit první čtení všech komponent nařízení REACH v hotové podobě. Přesto se bude snažit o co nejvýznamnější pokrok v proceduře přípravy nového nařízení.

Podle hesla "udávání trendů v dopravě" nizozemské předsednictví soustředí pozornost na společný přístup k mezinárodní dopravě a vodní politice v rozšířené Unii. Neformální rada pro dopravu bude věnovat zvláštní pozornost vývoji v oblasti letectví a námořní dopravě na krátké vzdálenosti.

Hlavní prioritou námořní dopravy je zredukovat s ní související administrativu a zlepšit její kvalitu. Holanďané chtějí podporovat i vnitrozemskou vodní dopravu, například použitím nových technologií jako je služba Říční informační servis, elektronický komunikační systém. Inovace budou v centru pozornosti na neformálním ministerském mítinku o zlepšování infrastruktury a během konference "Energie v pohybu" o udržitelné mobilitě. Rozhodující důležitost také přikládá Nizozemí zvýšení bezpečnosti na silnicích. K němu by mohla přispět harmonizace pravidel pro udělování řidičského oprávnění.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist