Houston Chronicle: Mexické kamiony mohou zhoršit ovzduší USA
kamion v San Diegu | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Podle místních obyvatel se každý den tvoří nad oblastí Mariposa mlha, která pochází z výfuků více než 1 200 kamionů překračujících denně společnou hranici. Měření, které se provádí vůbec poprvé v historii, by mělo pomoci určit, jaký objem znečištění pochází z mexických nákladních automobilů. Americké úřady by tak měly získat podklad pro opatření vedoucí ke zlepšení kvality ovzduší v pohraničních městech.
Úřady se také chtějí přesvědčit, jaký bude vliv mexických dopravců, jestliže dojde k uvolnění dohody, která jim doposud umožňuje pohybovat se pouze v dvacetimílovém pásu za hranicí USA. Toto uvolnění prosazuje Severoamerická zóna volného obchodu (NAFTA). Podle dvoustranné dohody se otevření hranice plánuje po úspěšných testech bezpečného provozu.
"Během několika sekund získáme informace o objemu škodlivých látek z provozu konkrétního automobilu," říká Niranjan Vescio, manažer společnosti Environmental Systems Products, která dodává zařízení používaná pro kontrolu motorových vozidel v Texasu. Přístroj minulý týden představil zástupcům státní správy z Mexika, Spojených států a Kanady.
Ochráncům životního prostředí i americkým úřadům dělají starosti škodlivé látky produkované při provozu kamionů. Mnohá města na mexické hranici si stěžují na výrazně zhoršenou kvalitu ovzduší, a to zejména na saze a pevné částice pocházející z nedokonalého spalování pohonných látek v milionech dieselových motorů kamionů, které každoročně překračují hranice.
Nikdy nekončící dopravní zácpa, která již dnes existuje na většině velkých přechodů se zřejmě ještě zhorší, jestliže budou mít mexické dopravní společnosti možnost zajíždět dále do měst jako je Nogales, kde množství skladů převýšilo počet obytných budov a prázdné parkovací plochy zaplnily přívěsy čekající na přeložení nákladu, který bude pokračovat dále do vnitrozemí. Jenže v případě volného pohybu budou moci mexické kamionu zajíždět i do měst jako je Houston, který již dnes má obrovské problémy s vlastními exhalacemi. Podle ekologů by mohly mexické automobily výrazně přispět ke zdejší úrovni smogu. Největším problémem jsou pevné částice, protože již dnes dosahuje Houston limitní hranice, kterou americké zákony povolují. Minulý rok překročilo mexicko-americkou hranici na patnácti přechodech do Texasu 5,5 milionu vozů. Polovina z nich projížděla oblastí Lareda. "To je velmi důležitý údaj pro obyvatele Houstonu a znamená problémy se splněním limitů požadovaných zákonem o čistotě ovzduší (Clean Air Act)," říká Tom Smith, ředitel nevládní organizace Public Citizen. "Mezi americkými a mexickými kamiony jsou velké rozdíly v produkci znečišťujících látek," dodává Smith.
Mexické nákladní vozy jsou obvykle staršího data výroby než jejich americké protějšky a vzhledem k podstatně volnějším mexickým zákonům o ochraně životního prostředí v zemi existuje jen velmi málo informací o znečištění, které pochází ze silniční dopravy. Dosud se na hranicích také nikdy objem emisí neměřil. Dopravci a obchodníci tvrdí, že vpuštění mexických nákladních automobilů na celé území Států kvalitu ovzduší negativně neovlivní. "Mexické kamiony nebudou mít větší dopad než americké vozy," prohlásil Thomas Trueblood z International Truck and Engine Corp. před zástupci federálního ministerstva dopravy v Houstonu minulý rok.
Podle článku Dina Cappiello Houston Chronicle 14. 03. 2005.
reklama