https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/hybridy-a-elektromobily-jsou-pro-chodce-nebezpecne-kvuli-tichu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Hybridy a elektromobily jsou pro chodce nebezpečné. Kvůli tichu

15.1.2013 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu požaduje pro výrobcích elektromobilů a vozů s hybridním pohonem, aby plnili minimální standardy hlučnosti. Na snímku hybridní Toyota Prius
Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu požaduje pro výrobcích elektromobilů a vozů s hybridním pohonem, aby plnili minimální standardy hlučnosti. Na snímku hybridní Toyota Prius
Představujete si velkoměsta budoucnosti jako oázy rajského klidu, kde na stříbřitě naleštěných silnicích bezhlučně kloužou čisté automobily? Tak takové budoucnosti se zřejmě nedočkáme, protože moderní auto, ačkoli není vybavené hlučným spalovacím motorem, musí být pořádně slyšet. Přesně to po výrobcích elektromobilů a hybridů vyžaduje americký bezpečností úřad.
 

Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu amerického ministerstva dopravy (NHTSA) požaduje pro výrobcích elektromobilů a vozů s hybridním pohonem, aby povinně plnili minimální standardy hlučnosti. Důvodem je bezpečnost chodců, kterou vyžaduje i zákon z roku 2010. Podle něj prý mají být chodci varováni před projíždějícími auty. A kvůli tomu musí být slyšet.

„Návrh pomůže bezpečnějšímu provozu na našich silnicích pro všechny účastníky, ať motoristy, cyklisty nebo chodce. Zejména pomůže lidem se špatným zrakem,“ vysvětluje ministr dopravy Ray LaHood.

Elektrické a hybridní motory jsou na rozdíl od benzínových a naftových protějšků mnohem tišší zejména v nižších rychlostech. "Podle návrhu by autovýrobci měli mít možnost vybavit vozidla širokou řadou zvukových doplňků, rozdílná pro různé modely i použití. Chodcům, cyklistům a především lidem, kteří špatně vidí, tak pomohou při rozhodnutí, zda je bezpečné přecházet silnici," vysvětluje David Strickland z NHTSA.

Zvuk auta bude muset být slyšitelný přes běžný hluk města nebo ulice a to při rychlostech nižších než 30 km/h. Právě při pomalé jízdě na sebe budou muset hybridy a elektromobily upozornit uměle dodávaným zvukem. Při rychlostech nad 30 km/h podle NHTSA vytvářejí elektrické či hybridní motory dostatečně velký hluk, který varuje jak chodce, tak cyklisty před vstupem do vozovky.

Hluková hladina bude muset podle návrhu být rozpoznatelná na pozadí, která má alespoň 55 decibelů, což je prý dostatečně silný zvuk, aby jej chodci mohli odlišit od hlukového pozadí.

Podle předkladatelů návrhu mají výrobci automobilů na výběr velké množství možností, nicméně musí dosáhnout minimálních požadavků na bezpečnou hladinu hluku. Podle návrhu by také výrobky jedné firmy měly používat stejný zvuk nebo sérii zvuků.

Podle NHTSA by toto opatření mělo snížit počet zranění chodců a cyklistů o 2800 případů ročně.


reklama

 

Líbí se Vám Ekolist? Nebo jen chcete udržet možnost si na něm diskutovat?

Je jednoduché mu přispět.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist