Independent: Francie chce zkrátit dotace velkým zemědělcům
![]() |
|
Malí farmáři by na změnách mohli ročně vydělat až 1,4 miliardy euro.
|
|
Foto: Martin Mach Ondřej/Ekolist.cz |
Ohlášená změna by měla napravit půl století trvající tvrzení francouzských nejvyšších úřadů o podpoře rodinných usedlostí a kvalitních potravin, které ale ve skutečnosti znamená pěstování obilovin na obrovských lánech, za vydatné pomoci chemikálií, v severní, střední a východní části země. Francie odolávala i v posledních letech snaze Evropské unie změnit systém poplatků tak, aby velké zemědělské podniky nedostávaly tolik, kolik byly zvyklé brát v předchozích letech. Tomu by ale podle ministra zemědělství Michela Barniera měl být od příštího roku konec, píše deník Independent.
Největší firmy, které ročně mohou dostat až 800 000 euro, přijdou o 20 % z dotací a menší zemědělci budou zdaněni na nižší úrovni. Celkově by se tradičním farmářům a také na péči o krajinu mělo ročně dostat 1,4 miliardy euro. Peníze by měly pomoci chovu hovězího dobytka, ovcí a koz a pomoci biozemdělství. Podle francouzské vlády je to také jediná šance, jak zachovat společnou zemědělskou politiku EU (CAP), když se princip „první ten největší“ zdá být již neobhajitelný. „To je cena, kterou musíme zaplatit za udržení CAP,“ řekl Independentu ministr Barnier.
Podle současných pravidel dostávala každá z deseti největších zemědělských firem v průměru 500 000 euro a malé farmy dostávaly v průměru dotace 500 euro. Independent píše, že by se to cynicky dalo vykládat také tak, že si Francie připravuje logické a ekologicky znějící argumenty, proč by i nadále měla dostávat ze společné kasy CAP deset miliard euro ročně.
Na druhou stranu změna francouzského postoje může znamenat i to, že bude jednodušší přebudovat pravidla společné politiky v roce 2013. To znamená opustit dotace pro masovou výrobu potravin a zaměřit se na podporu malých zemědělských usedlostí, tradiční chov zvířat a ekologické zemědělství, napsal Independent.
Podle článku Johna Lichfielda v deníku The Independent vydaného 24. 2. 2009.
reklama