Independent: Povolenky nesníží emise z letecké dopravy, shodují se aktivisté i aerolinky
10.7.2006 09:46 | PRAHA/LONDÝN
(EcoMonitor) | Hugo Charvát
Emise skleníkových plynů z letecké dopravy budou i nadále růst, přestože se aerolinky připojí k evropskému systému obchodování s povolenkami (ETS), tvrdí hlavní ekonom Britských aerolinií (BA). Ačkoli by obchodování s emisemi oxidu uhličitého mělo pomoci snížit objem skleníkových plynů, omezení dopadne především na velké průmyslové podniky. Letecké společnosti místo toho nakoupí povolenky, které jim umožní dále expandovat, napsal deník Independent.
Toto tvrzení ředitele Britských aerolinií pro otázky životního prostředí Andrewa Sentanceho, vzali za své i ekologičtí aktivisté. Podle nich nebude mít začlenění letecké dopravy do systému ETS, ačkoli se o něm hovořilo jako o velikém kroku kupředu, žádné dopady na snížení emisí skleníkových plynů. Přitom emise z letecké dopravy zaznamenávají v posledních letech ve srovnání s ostatními zdroji největší nárůst. Namísto začlenění letectví do obchodování s povolenkami nyní výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu navrhuje vytvořit jiný systém pouze pro letecký průmysl. Podle tohoto systému by aerolinky soupeřily o povolenky na emise CO2 pouze mezi sebou a nikoli v rámci veškerého průmyslu. To by mělo vést ke skutečné snaze o snižování emisí.
Tento návrh, který silně odmítají letecké společnosti včetně Britských aerolinií, projednává Evropský parlament ve Štrasburku právě v těchto dnech. I když systém nebude automaticky závazný pro evropskou legislativu, mohl by mít silný vliv na konečné rozhodnutí Evropské komise o začlenění letectví do ETS, které se očekává na podzim.
Objem emisí skleníkových plynů z leteckých motorů se pomalu stává důležitým bodem při snaze o snižování příspěvku ke klimatickým změnám. Ve Velké Británii sice připadá na leteckou dopravu jen něco málo přes šest procent všech emisí, nicméně obrovský nárůst počtu pasažérů v celé Evropě vede k přesvědčení, že letectví bude v následujících desetiletích velmi podstatně přispívat ke změnám klimatu. V současnosti se pro členské státy Evropské unie připravují nové limity na emise oxidu uhličitého pro druhé kolo obchodování s povolenkami, které začne fungovat od roku 2008. Nicméně nejbližší datum, od kdy by bylo možné začlenit do tohoto nebo podobného systému i leteckou dopravu, je rok 2012. Do té doby také musí být přijaty příslušné zákony.
Podle článku Michaela McCartyho a Michalea Harissona The Independent 30.06.2006.
reklama
![]() |
|
| Turistická třída na palubě letadla Boeing 777. | |
| Foto: Hugo Charvát/EkoList |
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Méně emisí znamená méně létat - 11. 7. 2006 - LuděkV případě neumožnění nákupu emisních povolenek od ostatních odvětví to bude znamenat, že za předpokladu dosavadního tempa růstu poptávky po leteckých službách se budou muset přepravci hodně snažit, aby vůbec měli dostatek povolenek, což bude znamenat nárůst její ceny. Přitom možnosti snížit emise CO2 z letectví jsou jen minimální, protože už dnes se letečtí dopravci snaží palivem šetřit a také nákupy strojů se realizují na období desítek let, takže očekávat, že je hromadně prodají a koupí místo nich nějaké vzducholodě asi moc nelze. Pokud by opatření bylo koncipováno skutečně restriktivně (tj. málo povolenek na trhu), tak to jistě povede k významnému nárůstu ceny letenek, a tím i poklesu zájmu spotřebitelů (samozřejmě se to týká také letecky dováženého zboží). Já osobně bych tento vývoj uvítal, ale přece jen by možná bylo průchodnější dovolit přepravcům koupit si povolenky od ostatních odvětví, které budou moci realizovat snížení emisí daleko levněji za peníze leteckých přepravců (kteří jim zaplatí za povolenky). Snížení emisí by se tak realizovalo v místech, kde je to nákladově nejefektivnější. |


