https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/indianopolis-star-quotzony-smrtiquot-zustavaji-po-nezodpovedne-lodni-doprave
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Indianopolis Star: "Zóny smrti" zůstávají po nezodpovědné lodní dopravě

16.3.2004 11:53 | PRAHA/INDIANOPOLIS (EcoMonitor)
Rozmach globálního obchodování sebou nese i velmi intenzivní dopravu. I když je vodní doprava chápána jako jedna z nejpříznivějších k životnímu prostředí, nelegální chování některých mořských dopravců ničí rozsáhlé oblasti moře. Stíhání viníků bývá složité, ale najdou se i případy, kdy úřady zareagují rychle. Nedávno byl federálním soudem ve státě Oregon odsouzen japonský majitel nákladní lodi k pokutě 2 miliony dolarů a hlavní inženýr plavidla putoval na měsíc do vězení.
 

Jenže, i když šlo o nejvyšší pokutu uloženou ve státě Oregon za znečišťování moře, jde jen o vrcholek ledovce. Národní akademie věd odhaduje, že každý rok se do světových oceánů vylije 246 milionů litrů ropných látek ze strojoven záoceánských dopravních lodí. A k tomuto číslu se musí ještě připočíst objem jedovatých látek, které se do moří dostávají z pevniny. Není divu, že znečištění dosahuje takového stupně, že se objevují pláže zanesené ropným mazem, umírají vodní živočichové a v moři se dají najít rozsáhlé "zóny smrti", kde neexistuje žádný život.

Dalším problémem spojeným s lodní dopravou je rozšiřování invazivních druhů živočichů. Ve Spojených státech stále bojují se zavlečenými mlži slávičkami mnohotvárnými, kteří se v místních vodách ocitli z vody vypuštěné ze zátěžových nádrží nákladních lodí. Slávička mnohotvárná žije i u nás v Labi a je jednou z padesáti nejvíce destruktivních "nájezdníků". Na Velkých jezerech se poprvé objevila v padesátých letech při otevření St. Lawrence Seaway, což je americko-kanadská vodní cesta sv. Vavřince, kterou se lodi dostávají do Atlantského oceánu. Náklady spojené s bojem a škodami způsobenými s tímto druhem dosáhli již 5 miliard dolarů.

Odborníci předpokládají, že globalizace a rozšíření mezinárodního obchodu v následujících dvou desítkách let ztrojnásobí počet nákladních lodí na světových oceánech. Odborníci poukazují na nutnost zlepšit a především zlevnit techniku čištění odpadní vody, které jsou častým zdrojem znečištění pocházejícím z mořských plavidel. Přísnější mezinárodní sankce proti vypouštění tekutých odpadů do moře musí jít ruku v ruce s lepším systémem monitoringu lodí i spoluprací jednotlivých zemí v právních úkonech.

Podle textu The Indianopolis Star 11. 03. 2004


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist