Spor o rychlodráhu Turín-Lyon hýbe italskou vládní koalicí
Stavba je společným italsko-francouzským projektem. Salvini v pátek odešel od jednání o kontraktech s tím, že je ochoten jednat dál až v pondělí. Di Maio řekl, že Salvini si nemůže dovolit říci, že se s ním uvidí znovu až v pondělí. "Musí se pracovat o víkendu," řekl před novináři. Požádal také premiéra Giuseppe Conteho, aby se snažil kontrakty zablokovat. ANSA píše, že tendry mají být schváleny nejpozději v pondělí. Evropská komise už Itálii varovala, že nedodrží-li termín, může o evropský příspěvek přijít.
Konflikt mezi oběma politiky se vyhrotil ve čtvrtek večer, když Di Maio Salviniho obvinil z nezodpovědnosti a neplnění koaliční dohody. Ta předpokládala nová jednání o vysokorychlostním spojení, ale nikoli odstoupení od projektu. Salvini dnes ráno řekl, že Liga v parlamentu nikdy nebude hlasovat pro zablokování projektu, jak to chce M5S. Někteří politici z Ligy navrhli, aby se tendry schválily v termínu s tím, že mohou být zrušeny podle toho, jak dopadne koaliční spor. Di Maio s tím nesouhlasí, protože podle něj je nesmyslné určit peníze na projekt a teprve pak diskutovat o tom, zda se v něm bude pokračovat. Považuje za "absurdní" ohrožovat koalici kvůli rychlodráze a vyzval Salviniho, aby se snažil dohodnout.
EU má zaplatit 40 procent ceny, Itálie 35 procent a Francie 25 procent. Conte ve čtvrtek řekl, že má pochybnosti o ceně a že konečné rozhodnutí musí být založeno na analýze návratnosti, již už vláda nechala udělat. Zadal ji ministr dopravy Danilo Toninelli z M5S. Dokument rychlodráhu označuje za plýtvání veřejnými penězi. Conte slíbil, že o pochybnostech, jež vyvolala tato analýza, bude jednat s EU a Francií. Di Maio tomu přitakal, zatímco Salvini řekl, že bude rychlovlak nadále podporovat. Podle Ligy projekt pomůže ekonomice a přispěje ke snížení znečištění z dopravy.
Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová dnes řekla, že EK je ochotná zvýšit podíl příspěvku EU na 50 procent, takže Itálie a Francie by uhradily po 25 procentech nákladů. Paříž podle ní o projekt stále stojí.
reklama