Spor o rychlodráhu Turín-Lyon hýbe italskou vládní koalicí
Stavba je společným italsko-francouzským projektem. Salvini v pátek odešel od jednání o kontraktech s tím, že je ochoten jednat dál až v pondělí. Di Maio řekl, že Salvini si nemůže dovolit říci, že se s ním uvidí znovu až v pondělí. "Musí se pracovat o víkendu," řekl před novináři. Požádal také premiéra Giuseppe Conteho, aby se snažil kontrakty zablokovat. ANSA píše, že tendry mají být schváleny nejpozději v pondělí. Evropská komise už Itálii varovala, že nedodrží-li termín, může o evropský příspěvek přijít.
Konflikt mezi oběma politiky se vyhrotil ve čtvrtek večer, když Di Maio Salviniho obvinil z nezodpovědnosti a neplnění koaliční dohody. Ta předpokládala nová jednání o vysokorychlostním spojení, ale nikoli odstoupení od projektu. Salvini dnes ráno řekl, že Liga v parlamentu nikdy nebude hlasovat pro zablokování projektu, jak to chce M5S. Někteří politici z Ligy navrhli, aby se tendry schválily v termínu s tím, že mohou být zrušeny podle toho, jak dopadne koaliční spor. Di Maio s tím nesouhlasí, protože podle něj je nesmyslné určit peníze na projekt a teprve pak diskutovat o tom, zda se v něm bude pokračovat. Považuje za "absurdní" ohrožovat koalici kvůli rychlodráze a vyzval Salviniho, aby se snažil dohodnout.
EU má zaplatit 40 procent ceny, Itálie 35 procent a Francie 25 procent. Conte ve čtvrtek řekl, že má pochybnosti o ceně a že konečné rozhodnutí musí být založeno na analýze návratnosti, již už vláda nechala udělat. Zadal ji ministr dopravy Danilo Toninelli z M5S. Dokument rychlodráhu označuje za plýtvání veřejnými penězi. Conte slíbil, že o pochybnostech, jež vyvolala tato analýza, bude jednat s EU a Francií. Di Maio tomu přitakal, zatímco Salvini řekl, že bude rychlovlak nadále podporovat. Podle Ligy projekt pomůže ekonomice a přispěje ke snížení znečištění z dopravy.
Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová dnes řekla, že EK je ochotná zvýšit podíl příspěvku EU na 50 procent, takže Itálie a Francie by uhradily po 25 procentech nákladů. Paříž podle ní o projekt stále stojí.
reklama


Evropská komise zvažuje pětiletý odklad zákazu spalovacích motorů pro hybridní vozy
Výrobci elektromobilů naléhají na Brusel, aby se držel cíle nulových emisí
Evropská komise by mohla 16. prosince představit zmírnění zákazu spalovacích motorů