https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/italskou-vladni-koalici-hybe-spor-o-rychlodrahu-turin-lyon
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Spor o rychlodráhu Turín-Lyon hýbe italskou vládní koalicí

10.3.2019 09:12 (ČTK)
Pomůže rychlodráha mezi Lyonem a Turínem ekonomice a přispěje ke snížení znečištění z dopravy, nebo je to plýtvání penězi
Pomůže rychlodráha mezi Lyonem a Turínem ekonomice a přispěje ke snížení znečištění z dopravy, nebo je to plýtvání penězi
V Itálii se vyhrotil vládní spor o výstavbu rychlodráhy z Turína do Lyonu a podle italské agentury ANSA neshody ohrožují osud vládní koalice. Koaliční partneři - šéf Ligy a vicepremiér Matteo Salvini a vůdce Hnutí pěti hvězd (M5S) Luigi Di Maio - mají odlišné názory na to, zda se má s nákladným projektem, na nějž přispívá velkým dílem Evropská unie, pokračovat.
 

Stavba je společným italsko-francouzským projektem. Salvini v pátek odešel od jednání o kontraktech s tím, že je ochoten jednat dál až v pondělí. Di Maio řekl, že Salvini si nemůže dovolit říci, že se s ním uvidí znovu až v pondělí. "Musí se pracovat o víkendu," řekl před novináři. Požádal také premiéra Giuseppe Conteho, aby se snažil kontrakty zablokovat. ANSA píše, že tendry mají být schváleny nejpozději v pondělí. Evropská komise už Itálii varovala, že nedodrží-li termín, může o evropský příspěvek přijít.

Konflikt mezi oběma politiky se vyhrotil ve čtvrtek večer, když Di Maio Salviniho obvinil z nezodpovědnosti a neplnění koaliční dohody. Ta předpokládala nová jednání o vysokorychlostním spojení, ale nikoli odstoupení od projektu. Salvini dnes ráno řekl, že Liga v parlamentu nikdy nebude hlasovat pro zablokování projektu, jak to chce M5S. Někteří politici z Ligy navrhli, aby se tendry schválily v termínu s tím, že mohou být zrušeny podle toho, jak dopadne koaliční spor. Di Maio s tím nesouhlasí, protože podle něj je nesmyslné určit peníze na projekt a teprve pak diskutovat o tom, zda se v něm bude pokračovat. Považuje za "absurdní" ohrožovat koalici kvůli rychlodráze a vyzval Salviniho, aby se snažil dohodnout.

EU má zaplatit 40 procent ceny, Itálie 35 procent a Francie 25 procent. Conte ve čtvrtek řekl, že má pochybnosti o ceně a že konečné rozhodnutí musí být založeno na analýze návratnosti, již už vláda nechala udělat. Zadal ji ministr dopravy Danilo Toninelli z M5S. Dokument rychlodráhu označuje za plýtvání veřejnými penězi. Conte slíbil, že o pochybnostech, jež vyvolala tato analýza, bude jednat s EU a Francií. Di Maio tomu přitakal, zatímco Salvini řekl, že bude rychlovlak nadále podporovat. Podle Ligy projekt pomůže ekonomice a přispěje ke snížení znečištění z dopravy.

Francouzská ministryně dopravy Elisabeth Borneová dnes řekla, že EK je ochotná zvýšit podíl příspěvku EU na 50 procent, takže Itálie a Francie by uhradily po 25 procentech nákladů. Paříž podle ní o projekt stále stojí.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist