https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jaderna-havarie-v-tokai
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jaderná havárie v Tokai

1.10.1999 17:00 | PRAHA (EkoList)
Za doprovodu třiceti strážných lodí přistála v pondělí 27. září námořní loď "Tichomořská kachna" u japonských břehů, přestože se jí v tom neúspěšně pokusila bránit loď Greenpeace nazvaná "Východ slunce v Arktidě". Tichomořská kachna o výtlaku 4863 tun měla na palubě náklad vážící pouhých 210 kilogramů - jaderné palivo přepracované ve Francii a určené pro jadernou elektrárnu v Okumě, 240 kilometrů severně od Tokia.
 

poloha_Tokai

Obec Tokai asi 140km severovýchodně od Tokia

O tři dny později, ve čtvrtek 30. října v 10 hodin 35 minut místního času (3:35 letního středoevropského času) se dělníkům v závodě na zpracování jaderného paliva v japonské obci Tokai, asi 140 km severovýchodně od Tokia, "podařilo" vyvolat nekontrolovanou jadernou reakci. Svědci viděli modrofialový záblesk a došlo k výbuchu, který propálil malou díru ve střeše budovy. Závod na přepracování jaderného paliva patří společnosti JCO, která je dceřinnou společností firmy Sumitomo Metal Corporation.

Obyvatelé Tokai, ve které je umístěna řada jaderných zařízení, mimo jiné i jaderná elektrárna, začali být kolem 12:30 varováni prostřednictvím nouzového rozhlasového vysílání, aby nevycházeli z domů. V 15:30 bylo evakuováno 150 obyvatel žijících do vzdálenosti 350 metrů od postiženého závodu.

Asi čtyři a půl hodiny po nehodě, tedy kolem 14. hodiny místního času, japonská vláda ustanovila zvláštní skupinu pro řešení nehody. Ve čtvrtek v 17:05 místního času překročila úroveň radioaktivity na jihozápadním okraji závodu, v němž došlo k nehodě, 20000krát povolenou úroveň. Po tomto zjištění nařídila prefektura v Ibaraki obyvatelům žijícícím v desetikilometrovém pásmu kolem elektrárny, aby nevycházeli ven. Toto opatření se týkalo 313000 osob. Podle údajů prefektury byla radioaktivita vzduchu ve vzdálenosti 2 km od elektrárny asi 10x vyšší, než je přípustný limit, ale postupně klesla k normálu. Kolem 22:30 místního času společnost East Japan Railway Co. zastavila kvůli této havárii vlakovou dopravu mezi městy Mito a Hitachi.

Reakci se podařilo definitivně zastavit až příští den v 6:15 ráno místního času (23:15 letního středoevropského), tedy po 21 hodinách 35 minutách. V pátek v 7:40 místního času, tedy 1 hodinu a 5 minut poté, přistála v Japonsku další loď s přepracovaným jaderným palivem z Francie.


reklama

 
Radek Svítil

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist