doc. Petr Firbas "> Jednání v Bruselu o R43, R52 a Pražském okruhu R1 - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jednani-v-bruselu-o-r43-r52-a-prazskem-okruhu-r1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Občané Brna proti stavbě rychlostní komunikace R43 v trase Kuřim-Troubsko, o. s.: Jednání v Bruselu o R43, R52 a Pražském okruhu R1

Ve dnech 19 a 20. proběhla na Evropské komisi v Bruselu intenzívní dvoudenní jednání o notorických problémech plánování dálniční sítě České republiky, které republice zanechalo bývalé vedení Ministerstva dopravy (vedeného ministrem Šimonovským) a bývalé vedení ŘSD (vedené ing. Laušmanem). Specificky se detailně jednalo o severozápadním segmentu okruhu R1 okolo Prahy (část přes Suchdol a Dolní Chabry), o R43 (v Brně známé jako tzv. Hitlerova dálnice) a dálničním spojení Brna a Vídně.
Jednání s Evropskou komisí se nezúčastnilo Ministerstvo dopravy, ale tentokrát jednání v Bruselu vedli reprezentanti zastupující zájmy obcí, MČ Prahy Suchol a Dolní Chabry, a občanských sdružení České Republiky a Rakouska.
Jednání, první svého druhu a mimořádně rozsáhlé svým rozsahem, proběhla se všemi v dané kauze důležitými Generálními ředitelstvími (DG) Evropské komise, tj. DG pro regionální rozvoj, DG pro dopravu a DG pro životní prostředí.
V případě okruhu okolo Prahy byly diskutovány výhody tzv. severní trasy, která vede mimo hustě obydlené oblasti v SZ části Prahy. Autorizovanou komparativní studií bylo doloženo, že tzv. severní trasa je výhodnější ekonomicky, dopravně i z hlediska životního prostředí. Část mimořádně vysokých rozpočtových nákladů pro jižní variantu prosazovanou ŘSD tvoří podle materiálů ŘSD 6.4 miliardy na výkupy pozemků pro tuto trasu.
V případě Brna, Jižní Moravy a Dolního Rakouska se jedná o úzce propojený systém pěti dálnic: R43 v okolí Brna, spojení Brna a Vídně skládající se z JZ tangenty Brna v prostoru Brno-Bosonohy/Troubsko – Ostopovice – Modřice, R52 přes Mikulov nebo R55 pod Břeclaví a rakouské dálnice A5 od hranice s ČR směrem na Vídeň.
Pražský okruh R1 a Brněnská R43 vykazují stejné pochybení, tj. zavlékání transevropské dopravy do residenčních a rekreačních oblastí. Evropa potřebuje síť pro dálkovou dopravu a míšení dálkové a místí dopravy je naprosto nežádoucí. Miliardy z EU jsou určeny především na tzv. transevropskou síť TEN a ne v daných případech na městské komunikace.
Byla diskutována nová komparativní studie pro řešení dopravy na jižní Moravě v návaznosti na Rakousko a dopravu směrem na Prahu a na Katovice (Polsko). Alternativní návrh dopravního řešení pro tuto oblast na základě autorizované studie dokládá možnou úsporu v řádu 30 miliard korun. Klíčovými elementy nové studie je napojení na Rakousko ne v Mikulově, ale pod Břeclaví s připojením na D2 a R55, zachování stávající kvalitní dvouproudé komunikace I/52 z Pohořelic do Mikulova, odmítnutí výstavby JZ tangenty města Brna, odmítnutí dálniční křižovatky D1 s R43 a R52 (JZ tangentou) v Brně-Bosonohách / Troubsku a vybudování R43 jako plnohodnotného obchvatu města Brna tzv. Boskovickou brázdou a také napojení Prahy a Vídně nikoliv přes Brno, ale přes Jihlavu a Znojmo. Tato varianta je prokázána jako nejen ekonomicky výhodnější, ale i výhodnější dopravně i z hlediska vlivů na veřejné zdraví a životní prostředí.
Jednání v Bruselu přišlo ve správnou chvíli, kdy Ministerstvo dopravy má začít projednávat s Bruselem tzv. Operační program DOPRAVA, který má zajistí dostavbu dálniční sítě v ČR a představuje téměř čtvrtinu všech prostředků z EU na léta 2007 – 2013 (5.7 miliardy Euro, tj. cca 160 miliard Kč).
„Jednání o OP Doprava budou muset vzít v úvahu výše citované studie a bude nutno zajistit, aby miliardy z EU byly použity na správném místě a sloužily nejen občanům v našich regionech, ale i celé EU. Především bude přehodnocován chybný koncept zavlékání tranzitní dopravy do velkých sídel a nelogické trasování spojení Vídně a Prahy přes Brno a spojení Vídně a Katovic také přes Brno“ uvádí doc. Firbas, předseda občanského sdružení z Kníniček.
„Při jednání jsme byli ujištěni představiteli všech direktorátů, že Evropská unie nebude financovat dopravní stavby, které by porušovali evropské předpisy a normy“, říká Ing. Petr Hejl, starosta MČ Praha-Suchol.
Ing. Jaroslav Korf, pověřený jednáním za MČ Praha-Dolní Chabry konstatuje: “představitelé EK považují náš požadavek na řádné a všestranné porovnání možných variant před definitivním rozhodnutím o trase za plně oprávněný a toto vytváří předpoklady pro nalezení optimálního řešeni pro EU a Českou republiku.“
Kontakt:
Doc. Petr Firbas, předseda Občanského sdružení za kvalitu bydlení v Brně-Kníničkách, Jinačovicích a Rozdrojovicích, email: petrfirbas@yahoo.com
Ing. Petr Hejl, starosta MČ Praha-Suchdol, mobil 603279678
Ing. Jaroslav Korf, zastupitel MČ Praha 8, pověřený jednáním za MČ Praha-Dolní Chabry, mobil 603843014

Další informace:
Specifické námitky k OP Doprava
Usnesení MMR z 14. července 2006 (specificky poslední odstavec str. 2 stanoviska – R43 není v územním plánu)
Dopis EK k problematice okruhu okolo Prahy navrhující porovnání variant
Dopis EK k problematice R52 a rakouské A5 navrhující porovnání variant
www.r43.cz
http://www.volny.cz/szokruh
http://www.eps.cz/php/index.php?cat=prip&art=r52

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist