https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/jez-na-labi-lodni-doprave-podle-ekologickych-aktivistu-nepomuze
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jez na Labi lodní dopravě podle ekologických aktivistů nepomůže

29.8.2018 00:12 | DĚČÍN (ČTK)
Na ilustračním snímku vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Na ilustračním snímku vizualizace plavebního stupně u Děčína.
Jez na dolním toku Labe lodní dopravě podle ekologických aktivistů nepomůže. Na řece je pátým rokem nízký stav vody a někteří němečtí politici stavbu dalších přehrad odmítají z ekonomických i ekologických důvodů. Ekonomickému rozkvětu regionu by podle aktivistů, kteří se v pondělí sešli při společné plavbě po Labi, prospěla spíš investice do turistiky. Debata o splavnění Labe pomocí jezů trvá přes 20 let. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) na jaře řekl, že plavební stupeň v Děčíně by mohl stát v roce 2025. Podle zastánců jezu by taková stavba splavnosti Labe významně pomohla.
 

Sucho letos zkomplikovalo provoz na Labi už v červnu. Kvůli nízkému stavu od té doby nejezdí ani výletní parníky z Ústí nad Labem do Děčína. O víkendu nejel už ani parník z Děčína přes Hřensko do Drážďan. Hladina v Ústí je dnes na 120 centimetrech. "Od roku 2013 nízká hladina řeky v Německu paralyzovala přepravu zboží až na sedm měsíců v roce. To jasně dokazuje, že spolehlivý transport zboží po Labi až do Hamburku je absurdní představou. Nezodpovědné zacházení s penězi daňových poplatníků a nadějí obyvatelstva a zničení naší jedinečné řeky povede akorát k ekologické a ekonomické katastrofě," uvedla Nikol Krejčová ze sdružení Arnika.

Koncepci vodní dopravy pro období 2016 až 2023, která počítá s výstavbou plavebního stupně v Děčíně, letos v lednu přijala vláda. Po vybudování jezu by podle koncepce stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní. Náklady na stavbu jsou podle Ředitelství vodních cest (ŘVC) čtyři miliardy korun a další dvě miliardy bude stát vodní elektrárna na jezu. Návratnost investice ŘVC spočítalo na 15 let.

Podle Irise Brunara z německé ekologické organizace BUND německá vláda vynaložila za posledních 25 let 600 milionů eur (asi 15,5 miliardy korun) na vodní cesty a přístav. "To vše zbytečně. Zboží se po vodě přepravuje čím dál méně," uvedl. "V budoucnu budou velmi nízké hladiny v řekách častější. Co nyní považujeme za extrémní, se stane v příštích desetiletích kvůli změnám klimatu každodenní realitou," míní Tobias Conradt z Postupimského ústavu pro výzkum dopadů klimatických změn.

Podél Labe vede oblíbená cyklostezka. Právě turistika by mohla u dolního toku Labe podle ekologických organizací přinést ekonomický rozkvět. Stavbu jezu v Děčíně, který by měl pomoci zesplavnění dolního toku Labe, již dříve podpořil například i prezident Miloš Zeman.



reklama

Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
tisknout poslat
 twitter
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení


Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist