Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
Jací vědci a jaci politici - 29. 7. 2009 - JindraDnešní „zelená politika“ je často environmentalisticky kontraproduktivní… to neznamená, že její původní východiska, aby lidé svým jednáním už neničili životní prostředí, jsou překonaná. Nejsou-li lidé přirozeně schopni žít v harmonii se svým prostředím, pak je třeba prosadit takové "malusy", aby se jim to velmi nevyplatilo. Má-li lidstvo jít cestou rozvoje, je potřebné změnit standardní vzorce jednání, ale toho nedosáhneme filosofickými debatami, ale pouze korekcemi v ekonomickém systému.Neměli bychom se uzavírat vůči možnosti korekcí systému jen proto, že máme "špatné" zkušenosti s tím bývalým. Současný stav světa je výzvou k aktivitě a je evidentně problematický z mnoha hledisek. Ovšem ony korekce ekonomických pravidel musí někdo připravit, vytvořit a demokraticky prosadit, nejen o nich kriticky brblat. Zeleným se to moc nedařilo, utápěli se v neefektivních malichernostech. Vyvořit přijatelný spravedlivý koncept korekcí je těžký úkol, ne běh na krátkou trať. Klimatická změna je velkou výzvou a motivací ke posunu, přesto mám stále dojem, že ten běh k lepšímu jsme ještě správně neodstartovali, navíc se tady budeme dohadovat, zda se klima mění či ne, přece by bylo pošetilé nechat rozhodnutí až na příští generace, když my dokážeme technicky emisní úspory udělat už nyní. A nemusíme je dělat hloupě a draho. |