Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
zvysena konc. CO2 spotrebu vody nezvysuje - 17. 7. 2009 - L.MetelkaTěch 50% vychází z modelů, tuším, že to dělalo před časem Hadley Center, ale přesnou citaci tady nemám. Jen si pamatuju, že pro naše území to bylo kolem 50% poklesu půdní vlhkosti hlavně koncem léta a počátkem podzimu. Jinak samotný CO2 půdní vlhkost nesnižuje, to jde přes teplotu a přes výpar z půdy. Ten se s rostoucí teplotou dost výrazně zvyšuje. Roli tam hraje i insolace půdního povrchu, protože při dopadu slunečního záření rostou teploty povrchu klidně až hodně nad 50 st.C. (v 5 cm nad zemí těch 50 st.C. je v podobných situacích celkem často) a při téhle teplotě letí výpar nahoru jako blázen (samozřejmě - dokud je co vypařovat). A byly i u nás už napozorovány případy, kdy byly srážky několik měsíců kolem normálu, teploty celkem stabilně 2-3 stupně nad normálem a bylo sucho jako blázen (tuším, že to bylo léto 2007). Tady si troufnu tvrdit, že Kutílek nemá pravdu. Kde by se tam ta voda navíc vzala, když ještě k tomu vzroste výpar z půdy? |