Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
zvysena konc. CO2 spotrebu vody nezvysuje - 17. 7. 2009 - L.MetelkaAle ano, ono je to jasné i z předchozí diskuse: rostliny se naučí vodu lépe využívat, sníží ztráty výparem z listů. Jenže pokud by se stalo, že by mělo vlivem rychlejší fotosyntézy narůst za stejnou dobu třeba 2x více rostlinné hmoty (a vyšší koncentrace CO2 by tomu asi pomohly), bude k tomu taky třeba 2x více vody. To je prostě chemie.Jinak řečeno - intenzita fotosyntézy nebude závislá pouze na koncentraci CO2, ale minimálně na 3 faktorech: dostupnost CO2, dostupnost vody a dostupnost sluneční energie. Protože tohle všechno je třeba k fotosyntéze. A bude probíhat jen tak rychle, jak to umožní ten nejslabší článek. Tím nejslabším článkem bude asi ve spoustě oblastí voda. Co udělají rostliny, když jim klesne půdní vlhkost třeba pod 10%? "Uhospodaří" to zmenšením množství průduchů? I kdyby byl výpar z listů nulový, ta 10% vlhkost půdy nemusí stačit na to, aby rostlina vůbec udržela fotosyntézu v chodu a uschne... I kdyby kolem sebe měla kvanta CO2... |