Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
Jací vědci a jaci politici - 17. 7. 2009 - Aleš1) já jsem nenapsal že klimatologivé mluvily o nějakých 2°C . Říct něco co druhý nenapsal a pak to zkritizovat bylo oblíbené už ve starém Římě !2) Já vím že je to o 2°C proti konci malé doby ledové , ale v tom článku to nebylo a tak nemá vypovídající hodnotu, to byla kritika směrem k autorům. 3) CO2 je těžký plyn 4) Rostliny se brání suchu tak , že uzavírají své póry , tím zabraňují odpařování vody, čím více CO2 je v atmosféře tím více pórů může růstat uzavřeno - rostlina je tedy odolnější vůči suchu. Co se týče výnosů , pak jestli to nevíte ve sklenících se uměle zvyšuje koncentrace CO2 na cca 1000ppm. 5) mezi lety 1910-40 stoupla teplota cca o 0,4 °C. emise CO2 byly tehdy minimální 20% současného stavu ani ne! CO2 se na tomto růstu teplot prakticky nepodílel. Slunce , které vy zanedbáváte způsobilo oteplení a zanedbáváte ho proto , že když způsobuje oteplení slunce na CO2 nezbyde téměř nic a o tom to je. Kdyby mezi lety 1910-40 působyl změny klimatu CO2 muselo by se dnes teplovat mnohem rychleji ale ono se posedních 10 let prakticky neotepluje a emice CO2 jsou 5x vyšší než dříve ! 6) spálitelných fosilních paliv je sice teoreticky dost , ale je to blbost , protože lidstvo využívá vždycky nejlevnější zdroje. Vy si také nekoupíte rohlík za 15 kč když je tady možnost mít ten samý za 1,5-. Drahá fosilní paliva jsou bezcenná , protože existují levnější alternativy. 7) odstraňování CO2 z se zrychluje, protože CO2 působí jako hnojivo a rosliny rychleji rostou - čím více CO2 v atmosféře bude tím rychleji bude odbouráván a pokud lidstvo náhle přestane vypouštět CO2 bude jeho koncetrace rychle klesat. Pak se pokles zpomalí. O tom že CO2 začnou vypouštět oceány , které ho dnes pohlcují to je otázka mimo diskusi , protože nic takového se neděje. |