Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
Jací vědci a jaci politici - 16. 7. 2009 - L.MetelkaVaše důvěra je Váš problém. Předpokládal jsem (asi mylně), že pochopíte, že o počasí máme dost detailní informace za posledních teď už asi 60 let (globální pokrytí, desítky hladin, stovky prvků, krok 6 hodin). O klimatu máme slušné informace za daleko delší období, ovšem ne s takovým detailním časovým a prostorovým pokrytím.Za změny klimatu v době, kdy na Zemi nebyli lidi, samozřejmě mohou výhradně přírodní faktory. To ukazuje, že klima se MUŽE měnit i bez vlivu člověka, ale nikoli, že je vliv člověka na klima vyloučen. Jednoduchá výroková logika. Ano, Slunce si vzalo dovolenou, takže na současné změny klimatu má minimální vliv, musí tu tedy být něco mimo Slunce, co klima ovlivňuje. Zvyšování koncentrací skleníkových plynů jako příčina vyhovuje kvantitativně i kvalitativně. Naopak, pokud bychom tvrdili, že dominantní je jiný vliv, ne zvyšování koncentrací, byl by tu problém. Zvyšování koncentrací skleníkových plynů je naměřený fakt, takže k tomuto vlivu by se muselo přidat ještě to "něco" a ty změny klimatu nemohly probíhat tak, jak probíhají a probíhaly v minulých desetiletích. |