Klimatický model pro každého
Repro: Ekolist.cz |
Model „C-Learn climate simulation“ ve zjednodušené formě ukazuje, jak změny v množství vypouštěných emisí vedou ke změnám globální teploty. „Složité modely berou v úvahu nepřeberné množství parametrů, v nichž se plně orientuje pouze několik málo odborníků. Proto lze vítat projekty, které dokážou problém představit jednoduše, srozumitelně a názorně,“ říká Dušan Vácha z Českého hydrometeorologického ústavu.
Zjednodušený model klimatického systému ve spojení s intuitivním ovládáním představuje různé scénáře vývoje emisí definovaných světových regionů. Ty jsou rozděleny na tři skupiny – bohaté země, rozvíjející se ekonomiky a chudé země. Mezi bohaté státy model řadí především USA a země Evropské unie, ale také bývalé státy Sovětského svazu. Rozvíjející se ekonomiky představuje především Čína a Indie, ale také například Mexiko, Brazílie, Jihoafrická republika nebo Pákistán. Poslední kategorii reprezentují především africké státy a malé asijské země. Návštěvníci stránky mohou měnit objem emisí vypouštěných v jednotlivých regionech. Vedle toho mohou snížit či zvýšit množství skleníkových plynů navázaného na lesy – odlesňováním nebo naopak zalesňováním.
Základním výstupem jsou pak grafy vývoje emisí regionů a aplikovaných opatření, nárůst koncentrace CO2 a odhad nárůstu teplot. Pro zvídavější jsou připraveny i další informace. Například podíly jednotlivých regionů na celkových emisích, emise na obyvatele či vzestup mořské hladiny. Model vychází z projekce vývoje emisí, nárůstu atmosférických koncentrací a předpokládané reakce klimatického systému. Změnou základních parametrů lze tvořit vlastní scénáře a porovnávat je mezi sebou.
Model „C-Learn“ je založen na renovovaném modelu "C-ROADS" vyvíjeném v USA skupinou organizací (Sustainability Institute, Ventana Systems a MIT). „O kvalitě modelu svědčí fakt, že je využíván novou administrativou USA a dalšími organizacemi při definování mezinárodních závazků a vyjednávání v rámci Rámcové úmluvy OSN o změně klimatu,“ říká Dušan Vácha. Podle něj nemá „C-Learn“ tak vysoké ambice, jeho cílem je ilustrace vztahu emise – koncentrace – nárůst teploty pro širokou veřejnost.
reklama
Online diskuse
zvysena konc. CO2 spotrebu vody nezvysuje - 17. 7. 2009 - JosVaše tvrzení že zvýšené množství CO2 zvyšuje u rostlin spotřebu vody se zdá poněkud nepodložené. Uveďte zde prosím odkaz na vědeckou literaturu, která toto Vaše tvrzení podporuje.Studie uvedené dole vaše tvrzení přímo popírají – zvýšení koncentrací CO2 zvyšuje schopnost rostlin vodu efektivněji využívat (water use efficiency), nikoliv celkovou spotřebu vody! Pospisilova, J. and Catsky, J. 1999. Development of water stress under increased atmospheric CO2 concentration. Biologia Plantarum 42: 1-24 Idso, C.D. and Idso, K.E. 2000. Forecasting world food supplies: The impact of the rising atmospheric CO2 concentration. Technology 7S: 33-55. Wallace, J.S. 2000. Increasing agricultural water use efficiency to meet future food production. Agriculture, Ecosystems & Environment 82: 105-119. |