https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-bude-po-vyrobcich-zadat-jeste-uspornejsi-auta-snazit-se-musi-i-ridici-a-stat
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise bude po výrobcích žádat ještě úspornější auta. Snažit se musí i řidiči a stát

6.7.2015 02:00 | PRAHA (EurActiv.cz)
Automobilky skutečně nejsou vyhlídkou na nové závazky překvapené. „Tato debata je zcela legitimní. Je zájmem nás všech, abychom žili v co nejlepším životním prostředí,“ napsal EurActivu ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Automobilky skutečně nejsou vyhlídkou na nové závazky překvapené. „Tato debata je zcela legitimní. Je zájmem nás všech, abychom žili v co nejlepším životním prostředí,“ napsal EurActivu ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
V Bruselu už se chystá bitva o další snižování emisí CO2 z osobních aut. Výrobci se toho nelekají, znovu však varují před zdražováním. Evropa si prý musí pomoci také lepší infrastrukturou, chytřejšími dopravními systémy a výchovou řidičů. Ochránci klimatu souhlasí, neznamená to ale podle nich, že automobilky nemusí dělat nic.
 

Automobilky v EU mohou napevno počítat s přísnějšími limity pro snižování emisí CO2 z osobních aut. Na nedávné konferenci v Bruselu to potvrdil evropský komisař pro klima a energetiku Miguel Arias Cañete.

„Díky standardům, které patří mezi nejpřísnější na světě, je teď nové auto v EU o 22 % úspornější než v roce 2007. V roce 2021 by mělo být úspornější o 40 %,“ řekl na setkání s odborníky a zainteresovanými hráči, které se věnovalo budoucnosti evropské politiky zaměřené na čistou mobilitu. „Pokud chceme být na špici evropského závodu, musíme se snažit dál,“ dodal.

Evropské zprávy o životním prostředí přinášíme ve spolupráci se serverem EurActiv.cz

Komise chce veřejnou debatu nad novými cíli pro snižování emisí z aut zahájit ještě letos. Konkrétní návrh na novou legislativu by pak měl přijít v roce 2016.

Zatím to zvládli

Výrobci aut by s tím podle ochránců klimatu neměli mít velké potíže. „Tvrzení automobilek, že kvůli regulaci nebudou evropské vozy cenově dostupné, se opakovaně ukázalo jako šíření zbytečné paniky,“ říká Greg Archer z bruselské neziskové organizace Transport & Environment.

Připomíná, že v roce 2007 se firmy stavěly proti cíli na snížení emisí do roku 2015 na 130 gramů CO2 za ujetý kilometr. „Téměř všichni členové Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) však tento cíl splnili předčasně,“ dodává.

Komise chce veřejnou debatu nad novými cíli pro snižování emisí z aut zahájit ještě letos. Konkrétní návrh na novou legislativu by pak měl přijít v roce 2016.
Komise chce veřejnou debatu nad novými cíli pro snižování emisí z aut zahájit ještě letos. Konkrétní návrh na novou legislativu by pak měl přijít v roce 2016.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Podobně výrobci i neziskovky argumentovali při projednávání cíle pro rok 2021 (ve výši 95 g/km), které se završilo v minulém roce.

Stále dražší snižování emisí

Automobilky skutečně nejsou vyhlídkou na nové závazky překvapené. „Tato debata je zcela legitimní. Je zájmem nás všech, abychom žili v co nejlepším životním prostředí,“ napsal EurActivu ředitel českého Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Zároveň ale výrobci varují, že každé další snižování emisí vyžaduje stále vyšší náklady na výzkum a vývoj. „Ty se nevyhnutelně promítnou do ceny nových automobilů,“ tvrdí Šípek.

Výrobci hledají různé cesty, jak spotřebu paliva, a s ní i emise CO2, snížit. Nabízí se používání nových materiálů, které snižují hmotnost vozidla nebo tření v motorech a hnacích agregátech. Dalšími možnostmi jsou vylepšování aerodynamiky, kontrola tlaku v pneumatikách nebo například „chytré převodovky“, které mají více stupňů.

Spoléhají však také na alternativní paliva, která pomáhají výrazně snížit průměrně emise dané automobilky, které se vypočítávají z celého výrobního portfolia.

„Dané značky pak ve svém portfoliu nabízejí vozy s alternativními pohony na stlačený zemní plyn, který je ve střednědobém horizontu nejslibnější, a také vozidla s hybridním pohonem nebo elektromobily. Ty jsou s nulovými emisemi při provozu do budoucna asi jediným skutečně ‚čistým řešení‘,“ vyjmenovává Šípek.

Snažit se musí všichni

Firmy ale také tvrdí, že jenom s modernějšími auty si EU nevystačí. ACEA proto před dvěma týdny vyzvala, aby byla nová strategie pro čistější mobilitu celistvější a zahrnovala i další opatření.

„Evropský automobilový průmysl volá po takzvaném integrovaném přístupu, který by se neměl soustředit jen na vlastní vozidlo, ale měl by do snižování emisí zařadit prvky infrastruktury umožňující plynulou jízdu,“ vysvětluje Šípek. Mezi takové prvky podle něj patří zelené vlny, obchvaty měst nebo chytré informační systémy, které pomáhají předcházet kolonám. Další potenciál se prý skrývá v chování řidičů, které by mohlo být úspornější.

Ochránci klimatu s takovým komplexním přístupem souhlasí. Chápou ho ale trochu odlišně než výrobci. Připomínají například, že v roce 2008 dosáhly automobilky ústupků a lepší technologie motorů mohla být doplněna například použitím lepších pneumatik nebo také biopaliv.

Neziskovky si myslí, že i tentokrát budou chtít automobilky přenést část snahy o snižování emisí jinam. „Když se podíváte na pozici ACEA, vidíte, co vlastně tento komplexní přístup znamená – všichni ostatní musí něco zlepšit, ale my nechceme dělat nic,“ řekl bruselské redakci EurActivu Archer.

Tento článek je převzat ze serveru EurActive.cz. Jeho další šíření je možné pouze se souhlasem vydavatele EU-Media.


reklama

 
Další informace |
Adéla Denková

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist