https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-chce-snizit-emise-sklenikovych-plynu-z-letectvi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise chce snížit emise skleníkových plynů z letectví

12.10.2005 12:22 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Evropská komise představila plán na snížení čím dál většího příspěvku letecké dopravy ke klimatickým změnám. Letadla jsou obrovským zdrojem emisí, které jsou příčinou globálního oteplování. Například zpáteční let z Amsterdamu do thajského Phúketu vyprodukuje významně víc oxidu uhličitého než průměrné nové auto za celý rok.
 

V prohlášení Komise tvrdí, že nejslibnější cestou, jak řešit emise z letectví, je zapojit aerolinie do Evropského systému obchodování s emisemi. Prodej a koupě emisních povolenek podle potřeby by pomohl vytvořit stálý stimul aeroliniím, aby minimalizovaly své emise.

Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas k tomu řekl: "Rozmach létání přináší rapidní nárůst emisí skleníkových plynů. Rozšíření obchodování s emisemi na oblast letectví přispěje k omezení škodlivých plynů. Obchodováním budou letecké společnosti schopny dosáhnout omezení s nejnižšími možnými náklady."

Boeing, USA.
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList
Místopředseda Komise a komisař pro dopravu Jacques Barrot dodal: "V sektoru letectví převládá názor, že obchodování s emisemi představuje nejlepší cestu, jak emise omezit."

Podíl letecké dopravy na celkovém množství emisí je stále skromný - asi tři procenta, ale emise narůstají rychleji než v jakémkoli jiném odvětví, takže by mohly podkopat celý proces redukce v ostatních oblastech ekonomiky. Emise leteckých společností v EU z mezinárodních letů vzrostly mezi lety 1990 a 2003 o celých 73 procent. Toto číslo může do roku 2012 vzrůst ještě o dalších 150 %, pokud se nic nepodnikne. Takový růst by vlastně zrušil více než čtvrtinu z osmiprocentní redukce celkových emisí, které po EU požaduje Kjótský protokol.

Šestý akční program pro životní prostředí původně zavazoval EU jednat v tomto směru, pokud Mezinárodní organizace pro civilní letectví nepodnikne do roku 2002 nějaká opatření. Nepodnikla, nicméně podporuje koncept obchodování s emisemi.

Burza s emisemi nyní pokrývá 11 500 průmyslových zařízení. Komise se domnívá, že burza by měla pokrývat veškeré emise z letů začínajících v Unii, ať už směřují do jiného státu EU nebo mimo ni. Dopravci z Unie i mimo ni by měli při obchodování stejné podmínky. Komise ale také usiluje o další způsoby, které by mohly napomoci k omezení emisí - například odstranit zákonné překážky zdanění paliva do tryskových letadel či zlepšit řízení letového provozu.

Předběžné odhady z modelových situací napovídají, že ceny letenek by po zapojení dopravců do obchodování s emisemi nemusely růst příliš výrazně. Odhad kolísá mezi nulou a devíti eury na zpáteční let. Dopad na turistiku v okrajových oblastech, závislých na letecké dopravě, bude podle Komise velmi mírný.

Nyní se k návrhu musí vyjádřit Evropský parlament a Rada ministrů, legislativní podobu by návrh mohl dostat v polovině příštího roku, současně s revizí burzy s emisemi.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist