Komise chce snížit emise skleníkových plynů z letectví
V prohlášení Komise tvrdí, že nejslibnější cestou, jak řešit emise z letectví, je zapojit aerolinie do Evropského systému obchodování s emisemi. Prodej a koupě emisních povolenek podle potřeby by pomohl vytvořit stálý stimul aeroliniím, aby minimalizovaly své emise.
Komisař pro životní prostředí Stavros Dimas k tomu řekl: "Rozmach létání přináší rapidní nárůst emisí skleníkových plynů. Rozšíření obchodování s emisemi na oblast letectví přispěje k omezení škodlivých plynů. Obchodováním budou letecké společnosti schopny dosáhnout omezení s nejnižšími možnými náklady."
Boeing, USA. | |
Ilustrační foto: Hugo Charvát/EkoList |
Podíl letecké dopravy na celkovém množství emisí je stále skromný - asi tři procenta, ale emise narůstají rychleji než v jakémkoli jiném odvětví, takže by mohly podkopat celý proces redukce v ostatních oblastech ekonomiky. Emise leteckých společností v EU z mezinárodních letů vzrostly mezi lety 1990 a 2003 o celých 73 procent. Toto číslo může do roku 2012 vzrůst ještě o dalších 150 %, pokud se nic nepodnikne. Takový růst by vlastně zrušil více než čtvrtinu z osmiprocentní redukce celkových emisí, které po EU požaduje Kjótský protokol.
Šestý akční program pro životní prostředí původně zavazoval EU jednat v tomto směru, pokud Mezinárodní organizace pro civilní letectví nepodnikne do roku 2002 nějaká opatření. Nepodnikla, nicméně podporuje koncept obchodování s emisemi.
Burza s emisemi nyní pokrývá 11 500 průmyslových zařízení. Komise se domnívá, že burza by měla pokrývat veškeré emise z letů začínajících v Unii, ať už směřují do jiného státu EU nebo mimo ni. Dopravci z Unie i mimo ni by měli při obchodování stejné podmínky. Komise ale také usiluje o další způsoby, které by mohly napomoci k omezení emisí - například odstranit zákonné překážky zdanění paliva do tryskových letadel či zlepšit řízení letového provozu.
Předběžné odhady z modelových situací napovídají, že ceny letenek by po zapojení dopravců do obchodování s emisemi nemusely růst příliš výrazně. Odhad kolísá mezi nulou a devíti eury na zpáteční let. Dopad na turistiku v okrajových oblastech, závislých na letecké dopravě, bude podle Komise velmi mírný.
Nyní se k návrhu musí vyjádřit Evropský parlament a Rada ministrů, legislativní podobu by návrh mohl dostat v polovině příštího roku, současně s revizí burzy s emisemi.
reklama