https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-hodla-odstranit-prekazky-na-drahach-unie
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise hodlá odstranit překážky na drahách Unie

28.12.2006 14:47 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Evropská komise usiluje o podporu a oživení oblasti železniční dopravy. V polovině prosince přišla s návrhem odstranit některé překážky, které brání rozvoji železnic. Jde mimo jiné o zjednodušení certifikace nových kolejových vozidel a sladění standardů v různých státech.
 

Jacques Barrot, místopředseda Evropské komise a komisař pro dopravu, k tomu prohlásil: „Pokud se mají železnice stát lépe konkurenceschopnými, potřebujeme omezit množství pravidel, s nimiž se musí podniky potýkat, než jim je povoleno využívat železniční síť Evropské unie. Opatření, které Komise navrhuje, urychlí a zjednoduší tyto procedury, stejně jako přispějí k významným snížením nákladů pro celý sektor dopravy.“

Mezi navrhovanými opatřeními je oznámení o dodatku několika zákonných nástrojů, které by zajistily vzájemné akceptování kolejových zařízení. Lokomotivy a další prostředky, které mohou fungovat v jednom členském státě, nemusí podle současných pravidel být akceptovány pro provoz v dalším státě EU. Někdy jsou národní bezpečnostní pravidla přímo neslučitelná. Hasicí přístroje v italských vlacích musí obsahovat prášek CO2 a žádnou pěnu, zatímco v Rakousku musí být naplněny pěnou a oxid uhličitý není povolen!

Navíc podniky, které si přejí provozovat mezinárodní služby, musí podstupovat opakovaný schvalovací proces pro svá kolejová zařízení v každém členském státě. To často způsobuje zpoždění a další náklady. Certifikace trvá až tři roky a kvůli dublování je zbytečně nákladná.

Cílem další iniciativy je zefektivnit proces certifikace kolejových zařízení vzájemným akceptováním národních zkoušek a kontrol. Současný nedostatek mezinárodní spolupráce v Unii nutí například dopravce, aby měnili lokomotivy a vlaky, kdykoli překročí hranice. Přestože Evropské společenství zahájilo ambiciózní program společných standardů, který by překonal tyto překážky, rychlost jejich zavádění závisí na nových investicích do sítě a kolejových zařízení. Přeměna směrem k novým standardům a opatření pro plynulý přeshraniční provoz existující sítě je proto nutné urychlit.

Také je nutno pozměnit směrnici o mezinárodním provozu transevropského vysokorychlostního železničního systému (96/48/EC) a dalším šíření mezinárodního provozu v konvenčním železničním systému (2001/16/EC). Obě směrnice mají za úkol sladit technické standardy v drážní dopravě – Komise za tím účelem sepíše Technické specifikace pro mezinárodní provoz.

Směrnice o bezpečnosti na železnici bude (2004/49/EC) pozměněna přidáním odstavce, který definuje podmínky, za kterých může kolejové zařízení užívané v jednom členském státě využívat dopravní síť ve státě dalším. Směrnice navrhuje vzájemné uznávání provozu, tzn., že kolejové zařízení, schválené v jednom státě, nebude muset znovu podstupovat stejnou schvalovací proceduru v dalším, s výjimkou specifických národních požadavků.

Nakonec přibyly dodatky k nařízení o založení Evropské agentury pro železnice. Agentura bude pověřena, aby sepsala dokument s informacemi o veškerých národních pravidlech v oblasti železničních služeb. Ekvivalentní pravidla používaná v několika členských státech budou spojena. Agentura také zorganizuje činnosti sítě národních drážních bezpečnostních úřadů, aby byl omezen počet národních bezpečnostních pravidel a ztotožnila se ekvivalentní národní pravidla. A konečně Agentura bude vypracovávat názory na technická témata na žádost členských zemí nebo Evropské komise.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist