Komise hodlá odstranit překážky na drahách Unie
Jacques Barrot, místopředseda Evropské komise a komisař pro dopravu, k tomu prohlásil: „Pokud se mají železnice stát lépe konkurenceschopnými, potřebujeme omezit množství pravidel, s nimiž se musí podniky potýkat, než jim je povoleno využívat železniční síť Evropské unie. Opatření, které Komise navrhuje, urychlí a zjednoduší tyto procedury, stejně jako přispějí k významným snížením nákladů pro celý sektor dopravy.“
Mezi navrhovanými opatřeními je oznámení o dodatku několika zákonných nástrojů, které by zajistily vzájemné akceptování kolejových zařízení. Lokomotivy a další prostředky, které mohou fungovat v jednom členském státě, nemusí podle současných pravidel být akceptovány pro provoz v dalším státě EU. Někdy jsou národní bezpečnostní pravidla přímo neslučitelná. Hasicí přístroje v italských vlacích musí obsahovat prášek CO2 a žádnou pěnu, zatímco v Rakousku musí být naplněny pěnou a oxid uhličitý není povolen!
Navíc podniky, které si přejí provozovat mezinárodní služby, musí podstupovat opakovaný schvalovací proces pro svá kolejová zařízení v každém členském státě. To často způsobuje zpoždění a další náklady. Certifikace trvá až tři roky a kvůli dublování je zbytečně nákladná.
Cílem další iniciativy je zefektivnit proces certifikace kolejových zařízení vzájemným akceptováním národních zkoušek a kontrol. Současný nedostatek mezinárodní spolupráce v Unii nutí například dopravce, aby měnili lokomotivy a vlaky, kdykoli překročí hranice. Přestože Evropské společenství zahájilo ambiciózní program společných standardů, který by překonal tyto překážky, rychlost jejich zavádění závisí na nových investicích do sítě a kolejových zařízení. Přeměna směrem k novým standardům a opatření pro plynulý přeshraniční provoz existující sítě je proto nutné urychlit.
Také je nutno pozměnit směrnici o mezinárodním provozu transevropského vysokorychlostního železničního systému (96/48/EC) a dalším šíření mezinárodního provozu v konvenčním železničním systému (2001/16/EC). Obě směrnice mají za úkol sladit technické standardy v drážní dopravě – Komise za tím účelem sepíše Technické specifikace pro mezinárodní provoz.
Směrnice o bezpečnosti na železnici bude (2004/49/EC) pozměněna přidáním odstavce, který definuje podmínky, za kterých může kolejové zařízení užívané v jednom členském státě využívat dopravní síť ve státě dalším. Směrnice navrhuje vzájemné uznávání provozu, tzn., že kolejové zařízení, schválené v jednom státě, nebude muset znovu podstupovat stejnou schvalovací proceduru v dalším, s výjimkou specifických národních požadavků.
Nakonec přibyly dodatky k nařízení o založení Evropské agentury pro železnice. Agentura bude pověřena, aby sepsala dokument s informacemi o veškerých národních pravidlech v oblasti železničních služeb. Ekvivalentní pravidla používaná v několika členských státech budou spojena. Agentura také zorganizuje činnosti sítě národních drážních bezpečnostních úřadů, aby byl omezen počet národních bezpečnostních pravidel a ztotožnila se ekvivalentní národní pravidla. A konečně Agentura bude vypracovávat názory na technická témata na žádost členských zemí nebo Evropské komise.
reklama