https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-na-vodik-by-se-mohlo-zacit-jezdit-v-roce-2020
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise: Na vodík by se mohlo začít jezdit v roce 2020

31.3.2005 07:58 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Evropská unie se průběžně zabývá možnostmi nahrazení fosilních paliv alternativními zdroji. Minulý týden proto Evropská platforma pro vodík a palivové články představila své plány rozvoje tohoto nového typu paliva a předvedla prototyp automobilu na vodík. Platforma sdružuje všechny důležité účastníky, kteří mají co do činění s vodíkem, včetně průmyslu, státní správy, nevládních organizací, a má podporu Evropské komise.
 

Vodík s palivovými články jako prvotní použitím je už nyní široce uznáván jako pružný a ekologicky přijatelný nosič energie. Jeho největší výhody jsou především snížení emisí skleníkových plynů a zvýšení bezpečnosti dodávek energie.

"Potenciál vodíkového paliva je velmi vzrušující. Už máme první prototypy vozidel a předpokládáme, že komerční využití a masová výroba by mohly začít v roce 2020," říká Janez Potocnik, evropský komisař pro vědu a výzkum. "Spojením všech účastníků tohoto shromáždění s investicí do vodíku a technologie palivových článků, a s podporou Evropské komise, může Platforma zajistit nejlepší využití výzkumných zdrojů - a to způsoby, které vyhovují potřebám tohoto rostoucího průmyslu."

Platforma přijala dva dokumenty, které společně poskytují vizi pro celý sektor v dlouhodobém a střednědobém termínu. První dokument - Agenda strategického výzkumu - navrhuje desetiletý výzkum, rozvoj a předváděcí program, navržený tak, aby vedl k technologii na světové úrovni a ke vedoucí pozici v globálním měřítku. Dokument také navrhuje rozpočty pro hlavní oblasti výzkumu (výroba, uchovávání a distribuce vodíku, atd.).

Cílem agendy je desetkrát až stokrát snížit systémové náklady na palivové články, zlepšit výkon a prodloužit trvanlivost dnešních vodíkových palivových článků na dvojnásobek, snížit náklady dodávaného vodíku alespoň trojnásobně. Vše proto, aby byl vodík konkurenceschopný vůči konvenčním palivům.

Druhý dokument, Strategie rozmístění, popisuje první kroky a klíčové milníky pro proniknutí na trh přenosných, stacionárních a dopravních aplikací k roku 2020. Dokument také nastiňuje nutnost kombinovaných soukromo-veřejných partnerství podobného typu, jako je zmíněná Platforma pro vodík a palivové články, aby bylo možné pokročit od současné fáze výzkumu a předvádění prototypů k fázi zavádění technologie vodíkových palivových článků na masový trh.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist