Komise navrhuje nové podmínky pro recyklaci vozidel
V roce 2002 přibylo na trh Evropské unie přibližně 16 milionů nových automobilů a nákladních vozů. Na druhou stranu asi 9 až 10 milionů vozů každý rok dosáhne konce životnosti průměrně 13 až 14 let poté, co dosedly na silnici - což představuje 8 až 9 milionů tun "odpadu". Situaci měl napravit Evropský parlament a Rada ministrů přijetím Směrnice 2000/53/EC o konci životnosti vozidel. Nové podmínky schválené Komisí pod hlavičkou této směrnice mají platit od roku 2008.
Automobilový průmysl hraje důležitou roli v konkurenceschopnosti evropské ekonomiky a udržitelném rozvoji na poli dopravy. Představuje 34 % světové produkce motorových vozidel.
Podle Erkki Liikanena, komisaře zodpovědného za politiku v oblasti podnikání, je nová směrnice "důležitý krok v recyklaci součástek a materiálů užitých v konstrukci motorových vozů. Opatření umožní dosáhnout ambiciózních cílů pro rok 2015 a udělat něco víc pro ochranu životního prostředí. Je nezbytné výrobce zapojit do recyklace od vývojové fáze produkce nových vozů, aby předvedli svůj závazek k výrobě bezpečnějších a k prostředí přátelštějších dopravních prostředků, i přestože to bude znamenat vyšší náklady. Dokonce se může zlepšit fungování jednotného trhu, poněvadž tato opatření vstoupí v platnost ve stejnou dobu pro všechny vozy puštěné na silnici v Evropské unii."
Pokud nové podmínky budou striktně dodržovány, mělo by v budoucnu končit na skládkách jen velice malé množství materiálu z automobilů. Současný automobil o hmotnosti 1000 kg obsahuje mezi 700 a 750 kg kovu a 150 až 200 kg nekovových materiálů včetně asi 95 kg plastů. Minimální procento recyklace a znovupoužití má být od roku 2006 osmdesát procent a o pět procent víc v případě regenerace a opětovného použití. Tyto minimální limity mají ještě vzrůst v roce 2015 o deset procent.
Je zřejmé, že těchto hodnot nelze dosáhnout bez významného podílu výrobců, kteří se budou muset připravit na fakt, že je nutné užívat k výrobě výrazně více recyklovatelných materiálů a počítat s recyklací už ve fázi návrhů. Včetně recyklace různých přídavných komponentů a doplňků. "Recyklace od rýsovacího prkna" zůstává podle Komise jednoznačně nejefektivnější cestou ke snadnému zacházení s vozidly po skončení jejich životnosti.
Opatření se nebudou týkat vozidel vyráběných v malých sériích (méně než 500 vozidel za rok v každém členském státě EU) s ohledem na fakt, že uvažované investice vyplývající ze směrnice nejsou nízké a malé a střední podniky by nezvládly přizpůsobit svou výrobu.
reklama