https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-navrhuje-nove-podminky-pro-recyklaci-vozidel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise navrhuje nové podmínky pro recyklaci vozidel

14.4.2004 14:05 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Evropská komise přijala nové podmínky, udávající minimální úrovně pro recyklaci a znovupoužití součástek a materiálů u nových motorových vozidel. Důvodem pro tato opatření je zajištění opětovného používání a obnova komponent po konci životnosti vozidel a dosažení stanovených cílů - 95% recyklace - k roku 2015. Opatření se budou týkat nových vozů uvedených na trh tři roky po přijetí nové směrnice, což znamená předpoklad, že začnou fungovat v roce 2008.
 

V roce 2002 přibylo na trh Evropské unie přibližně 16 milionů nových automobilů a nákladních vozů. Na druhou stranu asi 9 až 10 milionů vozů každý rok dosáhne konce životnosti průměrně 13 až 14 let poté, co dosedly na silnici - což představuje 8 až 9 milionů tun "odpadu". Situaci měl napravit Evropský parlament a Rada ministrů přijetím Směrnice 2000/53/EC o konci životnosti vozidel. Nové podmínky schválené Komisí pod hlavičkou této směrnice mají platit od roku 2008.

Automobilový průmysl hraje důležitou roli v konkurenceschopnosti evropské ekonomiky a udržitelném rozvoji na poli dopravy. Představuje 34 % světové produkce motorových vozidel.

Podle Erkki Liikanena, komisaře zodpovědného za politiku v oblasti podnikání, je nová směrnice "důležitý krok v recyklaci součástek a materiálů užitých v konstrukci motorových vozů. Opatření umožní dosáhnout ambiciózních cílů pro rok 2015 a udělat něco víc pro ochranu životního prostředí. Je nezbytné výrobce zapojit do recyklace od vývojové fáze produkce nových vozů, aby předvedli svůj závazek k výrobě bezpečnějších a k prostředí přátelštějších dopravních prostředků, i přestože to bude znamenat vyšší náklady. Dokonce se může zlepšit fungování jednotného trhu, poněvadž tato opatření vstoupí v platnost ve stejnou dobu pro všechny vozy puštěné na silnici v Evropské unii."

Pokud nové podmínky budou striktně dodržovány, mělo by v budoucnu končit na skládkách jen velice malé množství materiálu z automobilů. Současný automobil o hmotnosti 1000 kg obsahuje mezi 700 a 750 kg kovu a 150 až 200 kg nekovových materiálů včetně asi 95 kg plastů. Minimální procento recyklace a znovupoužití má být od roku 2006 osmdesát procent a o pět procent víc v případě regenerace a opětovného použití. Tyto minimální limity mají ještě vzrůst v roce 2015 o deset procent.

Je zřejmé, že těchto hodnot nelze dosáhnout bez významného podílu výrobců, kteří se budou muset připravit na fakt, že je nutné užívat k výrobě výrazně více recyklovatelných materiálů a počítat s recyklací už ve fázi návrhů. Včetně recyklace různých přídavných komponentů a doplňků. "Recyklace od rýsovacího prkna" zůstává podle Komise jednoznačně nejefektivnější cestou ke snadnému zacházení s vozidly po skončení jejich životnosti.

Opatření se nebudou týkat vozidel vyráběných v malých sériích (méně než 500 vozidel za rok v každém členském státě EU) s ohledem na fakt, že uvažované investice vyplývající ze směrnice nejsou nízké a malé a střední podniky by nezvládly přizpůsobit svou výrobu.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist