https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/komise-nova-smernice-o-mytnem-odlehci-nejen-dalnicim
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Komise: Nová směrnice o mýtném odlehčí nejen dálnicím

5.4.2006 11:54 | PRAHA/BRUSEL (EkoList)
Rada ministrů EU schválila dodatky Evropského parlamentu k tzv. směrnici Eurovignette, čímž ukončila přípravy nového unijního režimu zpoplatnění silnic. Tato legislativa má povzbudit členské státy Unie, aby zahájily výběr mýtného a poplatků, které umožní zlepšit regulaci nákladní dopravy, snížit znečištění a vytvořit fondy pro investice do nové dopravní infrastruktury.
 

"Vítám přijetí směrnice, která byla předmětem tvrdých diskusí mezi členskými státy a Parlamentem. S možností diferencovaného placení a zavedení ´mýtných přirážek´ tento nový rámec představuje hlavní krok k spravedlivějšímu a efektivnějšímu zpoplatnění dopravní infrastruktury," řekl místopředseda Komise Jacques Barrot, odpovědný za dopravní politiku.

Text nové směrnice doplňuje směrnici Eurovignette z roku 1999 (1999/62/EC), která se týkala pouze těžkých nákladních dopravních prostředků a jen určitých typů infrastruktury. Cílem návrhu Komise z roku 2003 bylo zvýšit efektivitu fungování evropských silnic. S novým zpoplatňovacím rámcem uživatelé dopravy pozvolna převezmou odpovědnost za náklady spojené s jejich činností. Následně by mělo dojít ke zmírnění dopravních kolapsů a ucpaných silnic i snížení znečištění.

Dopad nové směrnice je výrazně širší. Směrnice stanoví pravidla výběru mýtného či přirážek v celé transevropské síti, kdežto existující směrnice omezovala mýtné jen na dálnice. Směrnice bude aplikována na vozy o hmotnosti nad 3,5 tuny, oproti dosavadní, která se týkala jen aut o hmotnosti přes 12 tun.

Směrnice také umožňuje členským státům přizpůsobit mýto podle frekventovanosti silnic a zvýšit jej na silnicích ve zvláště citlivých horských oblastech. Příjem z těchto příplatků pak musí být využit na alternativní dopravní infrastrukturu.

"Eurovignette" také zavádí principy vypočítávání mýta a stanoví slevy pro časté uživatele, aby byly spravedlivé, průhledné a nediskriminovaly žádné řidiče na úkor jiných. Tato vylepšení omezí překážky volnému pohybu zboží a budou garantovat rovnou soutěž na trhu mezi provozovateli nákladní dopravy.

Unie požaduje po členských zemích, aby uvedly novou směrnici Eurovignette do svého národního práva do dvou let od jejího vstupu v platnost.


reklama

 
Iva Nachtmannová

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist