Komise: První "zelená" olympiáda v Turínu
![]() |
|
Logo evropské květiny. |
Profesor Valentino Castellani, předseda přípravného výboru her, řekl: "Výbor spolupracoval s Evropskou komisí od začátku. Zjistili jsme, že EMAS a ekoznačka EU byly nejlépe navrženy, aby vyhovovaly komplexním environmentální aspektům olympiády. Komise nám během celého přípravného procesu pomáhala."
Paní Mercedes Bresso, předsedkyně kraje Piemont: "Úspěch mezinárodní sportovní události je měřen schopností vyvolat ve středně i dlouhodobém horizontu pozitivní efekt pro celou oblast, kde se událost koná. Pro Turín 2006 jsme dlouhodobé vlivy na udržitelný rozvoj plánovali jako první. Uznání Evropské komise ještě vyzdvihuje schopnost regionální politiky být někdy příkladem nejlepší praxe pro ostatní."
Co všechno zahrnují nástroje environmentální politiky při přípravě sportovních událostí obecně? Je to racionální užití energie; udržitelná mobilita; prevence přírodních rizik; ochrana krajiny; udržitelná architektura; kompenzační opatření, pokud je nevyhnutelná ekologická škoda; emise skleníkových plynů; udržitelné využití zařízení po skončení události.
Hlavní olympijská vesnice Turína, 39 budov pro 2500 atletů, je podle Komise ukázkovým příkladem ekologicky šetrné architektury. Solární panely pro ohřev teplé vody, skleněné povrchy orientované na jih, aby maximálně využily sluneční světlo v zimě, všude jsou šetrné žárovky a na zavlažování zeleně je používána dešťová voda.
![]() |
|
Logo EMAS. |
Výbor pro přípravu olympiády zavedl tzv. zelené nakupování - 38 % ze všech výrobků, koupených Výborem je v souladu s ekologickými kritérii podobnými jako jsou nutná pro získání ekoznačky EU. I sponzoři byli vybízeni, aby vyhovovali ekologickým principům a politice.
Z tiskové zprávy Komise ani přiloženého dokumentu není zřejmé, zda ekologicky šetrný přístup bude požadován i po podnikatelích, kteří si budou pronajímat prostory na sportovištích např. pro účely prodeje občerstvení či propagačních předmětů, zda budou na sportovištích kontejnery na tříděný odpad či kolik druhů, jak bude řešena dopravní problematika, apod.
reklama