Koncentrace benzenu v jezeře v Hustopečích klesla, je však stále nad limitem

K zachytávání benzenu na ohrožené vodní nádrži nedaleko železniční trati hasiči využívají sorpční hady a norné stěny. V prostoru mezi kolejištěm a jezerem instalují také larsenové stěny, neboli štětovnice. Budují je v délce zhruba 210 metrů. Tato fyzická bariéra, která bude umístěna až do hloubky sedmi metrů, by měla omezit mísení vod z vodní nádrže s podzemními vodami kontaminovanými benzenem.
Rybáři u jezera umístili kotvící prvky a lana, aby hasiči mohli dát provzdušňovače vody dál od břehu. Díky oteplení může benzen v jezeře podle Pernického lépe oxidovat a odpařovat se. Ve vodní nádrží zatím nebyl zaznamenám žádný úhyn ryb ani jiných živočichů. Rybáři dnes budou jednat o regulovaném odpouštění jezer do řeky Bečvy, aby mohli vylovit nedaleký rybník Křivoš. "Hodnoty vzorků z výusti do Bečvy jsou pod hranicí detekce, takže v tuto chvíli řece nehrozí žádné nebezpečí," dodal Pernický.
Sanační firma v lokalitě čerpá benzen a kontaminované podzemní vody z některých sanačních jam, na místě jsou jich tři desítky. Havarované cisterny a poškozené kolejiště již hasiči odstranili, takže specializovaná firma za pomoci kontrolních vrtů zjišťuje rozsah kontaminace půdy v ohnisku havárie. Oborníci poté zpracují projekt dalších etap sanace. Podle ČIŽP jsou nadále odebírány vzorky povrchových vod, vyhodnocuje je laboratoř Povodí Moravy. V řece Bečvě jsou koncentrace benzenu stále hluboko pod limitem. Zemědělská půda u Hustopečí není podle analýzy odebraných vzorků závadná.
Nákladní vlak převážející přes tisíc tun benzenu z chemičky DEZA z dosud nezjištěných příčin v pátek 28. února u Hustopečí vykolejil a začal hořet. Z cisteren hasiči zachytili 360 tun látky, zbytek shořel nebo unikl. Oblast kolem nehody je silně znečištěná.
reklama