https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/krasy-moravskeho-toskanska-zustavaji-zatim-mnoha-lidem-skryte
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Krásy moravského Toskánska zůstávají zatím mnoha lidem skryté

16.5.2021 03:05 | BRNO (ČTK)
Starostka Šardic má osobně raději pojmenování Moravské Slovácko, vnímá však, že značka moravské Toskánsko obec zviditelňuje. "Zrovna minulý týden tu byli turisté od Liberce, seděli mezi vinohrady a říkali, že o naší krajině slyšeli.
Starostka Šardic má osobně raději pojmenování Moravské Slovácko, vnímá však, že značka moravské Toskánsko obec zviditelňuje. "Zrovna minulý týden tu byli turisté od Liberce, seděli mezi vinohrady a říkali, že o naší krajině slyšeli.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Roman Kuřimský / Wikimedia Commons
Krajina kolem Kyjova v Jihomoravském kraji svými terénními vlnami připomíná italské Toskánsko. Oblast je oblíbená především u fotografů, kteří ji začali nazývat moravským Toskánskem. Zamiloval si ji i fotograf Emil Čelustka z Brna a vytvořil webové stránky, kde jsou krásy oblasti na snímcích zachyceny. V porovnání s jinými zeměmi, které procestoval, je na propagaci moravského Toskánska hlavně ze strany samospráv stále na čem pracovat, řekl ČTK. S tím souhlasí také starostka Šardic Blažena Galiová.
 

Čelustka při svých cestách hledá informace na webu a často si všímá několika rozdílů. "Weby našich obcí a měst plní fotografie obecního úřadu, úřední hodiny a třeba rozvrh svozu odpadu. Hojně navštěvovaná městečka a obce například v Tyrolsku nebo Toskánsku mají na webech úplně jiný obsah. Jsou na nich profesionální prezentace plné úchvatných fotografií lákajících k návštěvě oblasti. Informují o zajímavostech a službách pro návštěvníky, informace pro místní obyvatele jsou jen malou částí webů a jsou odsunuty do pozadí," konstatoval.

Tento trend podle něj dorazí i do České republiky, řekl, že je připraven s touto změnou samosprávám pomáhat. "V Rakousku navíc dochází ke spojování městeček a obcí, například v údolí, do společné prezentace. Iniciativa jde zdola od lidí, kteří rozumně a účelně sdružují prostředky, sdílí své nadšení z krásné krajiny s potenciálními návštěvníky, inspirují k poznávání a objevování, a vytvářejí tak příležitosti pro místní podnikatele. A právě tímto směrem míří i naše úsilí. Někteří podnikatelé, především vinaři, tu příležitost už uchopili. Obce a místní samosprávy jsou z principu pomalejší, ale situace se mění k lepšímu," dodal fotograf.

Starostka Šardic má osobně raději pojmenování Moravské Slovácko, vnímá však, že značka moravské Toskánsko obec zviditelňuje. "Zrovna minulý týden tu byli turisté od Liberce, seděli mezi vinohrady a říkali, že o naší krajině slyšeli. Určitě je na propagaci ještě potřeba zapracovat, ale zatím nejsme na nějaký nával turistů připraveni. Nemáme dostatek parkovacích míst a chybí i sociální zázemí nebo třeba elektrokola. Ale chceme to zlepšit, náš mikroregion například připravuje novou naučnou stezku. Na jednu stranu chci jako starostka zachovat ráz dědiny, ale na druhou je pravda, že krajina je opravdu jiná a Toskánsko připomíná," řekla Galiová.

Čelustka, který začal s fotografováním hor, založil web věnovaný moravskému Toskánsku v roce 2016. "Od té doby se intenzivně věnuju propagaci zvlněné části Jižní Moravy na webu i na facebooku. Docela často přijímám výzvy, které jiné neosloví. Na začátku byla příležitost, doména moravsketoskansko.cz nikoho nezajímala a byla volná. Důležitá byla i moje touha podělit se o tu krásu a jedinečné pohledy. A také přesvědčení, že si oblast zaslouží mnohem více pozornosti, než se jí dosud dostávalo. Lidé na jižní Moravu cestovali za kulturou a tradicemi nebo za vínem. Krása krajiny mimo hlavní turistické cíle zůstávala návštěvníkům skrytá," poznamenal.

Postupně se ale moravské Toskánsko jako označení jedinečné krajiny podle něj dostává do povědomí lidí a především mezi fotografy zájem neustále roste. "Zajímavější je ale skutečnost, jak moc nám fotografové pomáhají. Často pořídí úchvatné záběry krajiny a po návratu domů je ukážou svým přátelům, kamarádům a fanouškům, inspirují tím další potenciální návštěvníky," dodal fotograf.


reklama

 
Klára Vašíčková
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist