Kužvartův úřad bude preferovat vratné lahve
Vratné láhve chce MŽP podpořit i změnou zákona na ochranu spotřebitele. Podle návrhu MŽP bude nově obsahovat i stanovenou minimální výkupní cenu lahví, a také ustanovení, podle něhož musí být vratné láhve "v provozovně, kde se prodávají, vykupovány po celou provozní dobu."
Podle Kužvarta je jedním z hlavních problémů nevratných lahví, které jsou většinou vyráběné z polyetylentereftalátu (PET), skutečnost, že v ČR není systém sběru a recyklace dostatečně dořešen. "Hlavně tu chybí recyklační kapacity," říká ministr Kužvart. S tím souhlasí i Kozel. "To je pravda. V současné době jsou v ČR kapacity na zpracování 2 700 tun PETu ročně. Kdyby se podařilo třídit 60 procent PET lahví, které jsou na trhu, což se daří v zemích EU, potřebovali bychom ještě jednou tolik," potvrzuje ministrova slova. Podle Kozla jsou ale přesto v konečném efektu nevratné lahve ekologičtější.
"Důležitým faktorem je takzvaná distribuční vzdálenost, což je vzdálenost, kterou musí láhev urazit na své cestě za zákazníkem," upozorňuje Zbyněk Kozel. Podle Eko-Komu zahraniční studie říkají, že taková "hranice ekologičnosti" vratné láhve je distribuční vzdálenost do 150 kilometrů. "U nás taková studie zatím neexistuje, ale podle poznatků z několika velkých nápojářských firem u nás láhve běžně cestují až na dvojnásobných vzdálenostech," doplňuje Kozel.
Podle Kužvarta je přesto nutné dát vratné láhvi přednost, protože k opravdu propracovanému a fungujícímu systému sběru a třídění odpadů má Česká republika ještě velice daleko. Navíc ani energetická náročnost recyklace PET lahví není nulová. "Například vstupy energie při recyklaci PET lahví v Silonu Planá nad Lužnicí, kde se z nich vyrábí syntetické hedvábí, které se používá například při stavbě silnic, jsou značně vysoké. Cesta budoucnosti vede přes decentralizaci a přes spotřebitelskou osvětu, kde by měly mít velkou roli také spotřebitelské svazy," říká Kužvart. Podle ministra se také projeví dopravní náročnost v ceně zboží, přepravovaného na velké vzdálenosti. "Francouzská voda prostě bude dražší, než česká, protože je dovážená z větší dálky," říká Kužvart. Podle něj povedou k promítnutí cen dopravy do cen výrobku i legislativní opatření, která chystá ministerstvo dopravy a spojů. Ta se, mimo jiné, budou týkat i zvyšování cen pohonných hmot.
reklama