Tiskové zprávy
Dopravní federace/Hnutí Duha: Letní zákazy jízd kamionů skončily, víkendový klid v obcích mizí
3. září 2009 | Dopravní federace/Hnutí Duha
Od zítřka budou kamiony zase o něco více znepříjemňovat lidem život. Končí totiž platnost prázdninových zákazů [1] jízd kamionů. Dopravní federace [2] a Hnutí DUHA varují, že se o víkendech v řadě měst a obcí opět zvýší exhalace a hluk z nákladní přepravy a sníží bezpečnost na silnicích. Časově omezené zákazy jízd problém neřeší. Jen správně nastavený systém mýtného může situaci zlepšit.
Dopravní federace na základě rešerše mediálních příspěvků zveřejnila mapu [3] padesátky měst a obcí, kde místní obyvatelé kamionovou dopravou trpí nejvíce. Nákladní vozy jsou totiž příčinou 59 % exhalací oxidů dusíku a 58 % zdraví škodlivých mikročástic prachu na českých silnicích. Mapa je přístupná na adrese www.dopravnifederace.cz/mapa-obci/
Pro aktualizaci mapy Dopravní federace uvítá další příspěvky a spolupráci od postižených lidí. Organizace také upozorňuje na stále probíhající fotosoutěž To je on – kamion! (www.tojeonkamion.cz ), kam mohou lidé umisťovat záběry z míst, kde kamiony kvůli nedokonalému systému mýtného působí největší potíže.
Aby byl systém mýtného nastaven správně, ekologické organizace prosazují další opatření:
rozšířit mýtné na všechny silnice;
nastavit takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;
investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).
Dominika Švárová z Dopravní federace k problému uvádí:
„Mýtné je potřeba rozšiřovat a zdokonalovat. Zatím se to však neděje systematicky. Zcela zásadní prioritou by mělo byt jeho rozšíření alespoň pro kamiony na celou silniční síť, čímž by se omezil efekt objíždění zpoplatněných úseků, který znepříjemňuje život obyvatelům desítek či stovek měst a obcí, i motoristům na menších silnicích.“
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace DF, řekl:
„Soutěž To je on – kamion! chce přispět ke zviditelnění problému, který u nás trápí obyvatele mnoha obcí i řidiče na menších silnicích. Snížená bezpečnost, hluk, exhalace, negativní dopady na kvalitu života. Je nezbytné, aby se stát k problému postavil čelem a bez zbytečného otálení zavedl takovou formu mýtného pro kamiony, aby se uvedené problémy odstranily.“
Kontakty:
Dominika Švárová, Dopravní federace, telefon 775 905 638, email dominika.svarova@dopravnifederace.cz
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Prázdninové omezení jízd kamionů platilo v pátek odpoledne mezi 17. a 21. hodinou a v sobotu dopoledne od 7:00 do 13:00. Zákaz bude nadále platit pouze v neděli mezi 13. a 20. hodinou.
[2] Dopravní federace je sdružením ekologických organizací. Jejím cílem je dosáhnout snížení negativního vlivu dopravy na kvalitu života. Více na webových stránkách organizátora www.dopravnifederace.cz
[3] Údaje v mapě jsou vytvořeny na základě informací z médií, od občanských sdružení a příspěvků do soutěže To je on - kamion!.
Dopravní federace na základě rešerše mediálních příspěvků zveřejnila mapu [3] padesátky měst a obcí, kde místní obyvatelé kamionovou dopravou trpí nejvíce. Nákladní vozy jsou totiž příčinou 59 % exhalací oxidů dusíku a 58 % zdraví škodlivých mikročástic prachu na českých silnicích. Mapa je přístupná na adrese www.dopravnifederace.cz/mapa-obci/
Pro aktualizaci mapy Dopravní federace uvítá další příspěvky a spolupráci od postižených lidí. Organizace také upozorňuje na stále probíhající fotosoutěž To je on – kamion! (www.tojeonkamion.cz ), kam mohou lidé umisťovat záběry z míst, kde kamiony kvůli nedokonalému systému mýtného působí největší potíže.
Aby byl systém mýtného nastaven správně, ekologické organizace prosazují další opatření:
rozšířit mýtné na všechny silnice;
nastavit takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;
investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).
Dominika Švárová z Dopravní federace k problému uvádí:
„Mýtné je potřeba rozšiřovat a zdokonalovat. Zatím se to však neděje systematicky. Zcela zásadní prioritou by mělo byt jeho rozšíření alespoň pro kamiony na celou silniční síť, čímž by se omezil efekt objíždění zpoplatněných úseků, který znepříjemňuje život obyvatelům desítek či stovek měst a obcí, i motoristům na menších silnicích.“
Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, členské organizace DF, řekl:
„Soutěž To je on – kamion! chce přispět ke zviditelnění problému, který u nás trápí obyvatele mnoha obcí i řidiče na menších silnicích. Snížená bezpečnost, hluk, exhalace, negativní dopady na kvalitu života. Je nezbytné, aby se stát k problému postavil čelem a bez zbytečného otálení zavedl takovou formu mýtného pro kamiony, aby se uvedené problémy odstranily.“
Kontakty:
Dominika Švárová, Dopravní federace, telefon 775 905 638, email dominika.svarova@dopravnifederace.cz
Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
Poznámky:
[1] Prázdninové omezení jízd kamionů platilo v pátek odpoledne mezi 17. a 21. hodinou a v sobotu dopoledne od 7:00 do 13:00. Zákaz bude nadále platit pouze v neděli mezi 13. a 20. hodinou.
[2] Dopravní federace je sdružením ekologických organizací. Jejím cílem je dosáhnout snížení negativního vlivu dopravy na kvalitu života. Více na webových stránkách organizátora www.dopravnifederace.cz
[3] Údaje v mapě jsou vytvořeny na základě informací z médií, od občanských sdružení a příspěvků do soutěže To je on - kamion!.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Ekologie ????????? - 5. 9. 2009 - JardaCo má společného celoroční páteční zákaz jízdy nákladních vozů nad 7,5 t . na všech silnicích v Čechách ?? 1) Pátek je státem uznaný pracovní den. 2) Pojem kamion je vymezen pro soupravy vozidel - nákl. auto s přívěsem nebo tahač s návěsem . Rádoby ekologové nazývají kamionem i náklaďák, který veze ekologickému aktivistovi (jenž v pátek nevydržel v zaměstnání ani do 14 hod.) na chalupu tři tunové palety štěpků v igelitových pytlích po 15 kg. 3) Při celoročním pátečním zákazu jízdy náklaďáků se spálí tisíce litrů nafty ve stojících vozech ( v létě klimatizace v zimě naftová topení) - nebo si myslíte , že kvůli tomu aby jste mohli při cestě na chalupy závodit tak tisíce řidičů bude sedět v autě ve kterém má pod plachtou zboží za miliony, takže se moc vzdálit nemůže ani v třiceti stupňovém vedru ani za mrazu - tak tedy opravdu si myslíte , že by se měl chovat ekologicky a zmrznout respektive ve stínu pneumatiky Vám mávat a přát příjemný víkend s rodinou? On se né na chalupu , ale DOMU dostane až v noci. 4) Takto se bohužel budou muset chovat i tisíce řidičů v sousedních zemích , neboť se pro ně opět uzavře hranice. 5) Duhovým chalupářům samozřejmě neuniklo, že většina dopravců ani řidičů není proti víkendovému omezení jízd , ale Oni jsou ti kteří v pátek po obědě už spěchají na chalupy - aby dosáhly svého ohánějí se módní ekologií. 6) Jejich "ekologická" železnice by nikdy v Čechách nevznikla , pokud by tito aktivisté žili v 19 století. Dokáže si vůbec někdo představit kolik mihulí , vzácných rostlin , lesů ( nepočítám lidi - Oni je také při obchvatech vesnic nezajímají) . Toto vše se zničilo , aby se postavila eko. železnice, která měla jen pěti procentní účinnost . Tito duhoví aktivisté by to nikdy opakuji nikdy nedovolili. Takže by tu žádná železnice nebyla. 7)Takže naštěstí pro nás pro všechny a hlavně naše aktivisty dnes máme i v Čechách železnici. V jakém stavu je a co je její prioritou mělo tyto "ekology" zajímat již před patnácti respektive dvaceti lety. V Česku se začaly stavět průmyslové zóny logistická centra a jiné velkosklady - do 98 procent nevede vlečka - kde byli tito aktivisté ? Nepamatuji jediný rozvinutý transparent s tímto požadavkem. Dnes jsou tato centra a logistika z 98 procent v republice vybudována a bohužel pro silniční dopravu. Proč se dráhy nesnažily , aby se uplatnily na tomto přepravním trhu ? Prioritou pro ně byla pendolína. A aktivistié ?? Ti natáčejí filmy ukazují v nich negativa silniční dopravy a koleje které vedou polem. Jsou hezké věty o přeložení nákladů ze silnic na koleje, ale je již pozdě a hlavně -- kde chtějí ten náklad překládat ? Například : v Liberci je nákladové nádraží stavěno na parametry koňských potahů. Průmyslové zóny bez vleček . Nová drážní překladiště by jistě blokovali aktivisté ( nějaká mihule se najde vždy) a samozřejmě tam vznikne taková koncentrace silniční nákladní dopravy , že žádná obecní ani krajská samospráva to nedovolí. Ani já a jistě žádný aktivista by nechtěl žít v blízkosti místa překládání náladu ze silnice na železnici. 8) Mýtné. To je přece nákladová položka kterou každý promítne do ceny. To není pro stát ani řešení problému důležité - pro fa. Kapsch velice. Mýtné se projeví ve zvýšených nákladech podniků, potažmo výrobků které nebudou konkurence schopné. Podnik se zavře , v lepším případě se sníží platy zaměstnanců. 9)Otázka: Kdo vlastně potřebuje nákladní dopravu ? Deset milionů lidí včetně kojenců . Je někdo proti ? Dopravci a řidiči nálaďáků jsou jen služba , kterou si někdo objednal. Každý potřebuje výrobky, každý by chtěl něco vyrobit aby to prodal a mohl se uživit. Proto potřebuje přivést materiál , odvést výrobky a odpad , nakoupit v obchodě i zbytné věci . Např. Je přece krásné když ekologický aktivista může koupit manželce v polovině ledna překrásnou růži , která ještě před třemi dny rostla v Tunisku a přes amstrdamskou bursu se dostala na Václavák. Je přece krásné , že tento aktivista něco vyrobil , prodal a mohl tak udělat své ženě radost i když to dovezl kamion. Jednoduše řečeno pokud jsou silnice plné náklaďáků tak je to vizitka toho že republika prosperuje.Když republika prosperuje mají se dobře občané - mohou jezdit na chalupy- mají na benzín. Bohužel si překážejí. Když jezdí málo - jak Vy říkáte kamionů - tak spousta lidí sedí také doma - šetří na benzín , aby se mohli podívat jestli ta chalupa ještě stojí. 10) Pro koho se staví silnice ? Podle Vás pro rekreační provoz a vybíjení adrenalínu rádoby závodníků. Pro ostatní se od pravěku upravovaly pak stavěly cesty a silnice pro přepravu nákladů a vojsk. Souhlasíte ? Jen v Česku začíná víkend v pátek po Ó. Jen v Česku je prioritou rekreační doprava. |