https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/liberecky-dopravni-podnik-koupil-prvni-elektrobus-potrebuje-ziskat-zkusenosti
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Liberecký dopravní podnik koupil první elektrobus, potřebuje získat zkušenosti

19.3.2024 23:28 | LIBEREC (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Liberecký dopravní podnik (DPMLJ) koupil první elektrobus. Nový by stál kolem 15 milionů, za tento zaplatil 5,9 milionu, protože dosud jezdil jako předváděcí po různých městech Evropy. Zkušenosti s jeho provozem využije dopravce pro stanovení podmínek pro vypsání větší zakázky, jen příští rok musí kvůli splnění emisních norem koupit čtyři další elektrobusy, informoval dopravní ředitel DPMLJ Martin Hettner.
 

Liberecký dopravní podnik měl v předchozích měsících zapůjčený elektrobus od firmy SOR s jedním centrálním motorem, nyní si koupil odlišný typ - Solaris Urbino. "Ten se liší tím, že má dva motory v kolech," řekl Hettner. Cílem je podle něj získat zkušenosti z provozu dvou odlišných elektrobusů. "Tak, abychom získali podklady pro výběrové řízení na nějakou větší sérii. Protože my se připravujeme na elektromobilitu, ať už se týče nějaké dobíjecí infrastruktury, tak samozřejmě potřeby otestovat i vozidla tak, abychom zjistili, jak se elektrobusy v našich podmínkách chovají," řekl dopravní ředitel.

Elektrobus budou podle něj nasazovat na různé linky i různě náročný terén, budou s ním jezdit i různí řidiči. "Abychom získali zkušenosti od jízdního personálu a samozřejmě i od cestujících," dodal Hettner.

Zkušenosti s předchozím půjčeným elektrobusem naznačují, že jejich spolehlivost ovlivňuje počasí. Problémy byly, když mrzlo. "Ta SORka, co tady byla, tak když to řeknu lidově, když nám nastydla, tak se nechtěla ani dobíjet," uvedl provozně technický ředitel Ludvík Lavička. Podle něj ale nejde o jedinou komplikaci. Náklady na provoz podle něj ovlivňuje i to, kdo elektrobus řídí, jak je hustý provoz či kolik veze cestujících. "Takže je to sice docela ekologické, dejme tomu na první pohled výhodné, ale co se týče starosti s provozem, tak to bude daleko větší," dodal Lavička.

Elektrobusy si musí dopravní podnik pořídit, aby splnil podmínky zákona 360/2022 o podpoře nízkoemisních vozidel. "Pro příští rok to vypadá minimálně na čtyři elektro autobusy, které by tady měly jezdit tak, aby byla splněna norma. Pokud nebude norma splněna, tak nám hrozí pokuta až 20 milionů korun, což samozřejmě nechceme," řekl místopředseda představenstva Václav Sosna.

Liberecký dopravní podnik má pro 40 autobusových linek k dispozici přes 100 autobusů. Aby firma splnila legislativu, bude muset podle Lavičky postupně koupit až 40 elektrobusů, což si vyžádá vybudování nové nabíjecí stanice. "V garážích autobusů budeme stavět novou trafostanici na pět a půl megawatt. To znamená vybudovat kompletně novou přípojku pětatřicetikilovou (vedení vysokého napětí 35 kV)," dodal Lavička.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist