Likviduje slovenské regionální tratě půjčka od Evropské investiční banky?
EIB poskytla v červenci roku 1999 půjčku Železnicím Slovenské republiky ve výši 200 milionů euro (téměř 10 miliard slovenských korun). Půjčka má dobu splatnosti 15 let a je určena na modernizaci železnic.
Podle informací CEPA jsou součástí podmínek úvěru mj. požadavky, podle kterých mají slovenské železnice snížit délku železniční sítě uzavřením nebo privatizací 32 tratí. Dále se má snížit objem státních dotací za úhradu ztrát ŽSR z výkonů ve veřejném zájmu do roku 2007 na úroveň necelých 31 procent objemu z roku 1999.
CEPA žádala slovenské Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací, ŽSR i EIB o oficiální poskytnutí textu úvěrových podmínek, jejich žádostem však nebylo vyhověno s odkazem na to, že text úvěrových podmínek je důvěrný.
Redakce EkoListu se s dotazem, zda jsou výše uvedené požadavky na zrušení či privatizaci tratí skutečně součástí úvěrových podmínek, obrátila jak na EIB, tak na ŽSR a slovenské Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací (MDPT). EIB ani ŽSR ani po urgenci vůbec neodpověděly. Jedinou "odpovědí" na dotaz EkoListu ze strany EIB bylo, že i základní informace o úvěru pro ŽSR (výše částky a datum podepsaní úvěru) zmizely z webových stránkek EIB.
Generální ředitel Sekce drah a dopravy na drahách Ing. Dušan Turanovič sdělil EkoListu, že podmínky úvěrové smlouvy se týkají obchodních partnerů EIB a ŽSR a je proto třeba informace žádat přímo od nich.
Ve prospěch tvrzení CEPA o podmínkách úvěrové smlouvy kromě zatvrzelého mlčení ŽSR a EIB hovoří i fakt, že slovenská vláda přijala 30. června 1999 (tedy asi 3 týdny před podepsáním smlouvy o úvěru EIB pro ŽSR) usnesení číslo 544/1999, ve kterém mj. souhlasí s realizací ekonomických a organizačních opatření podle scénáře č. 6.
Ing. Turanovič EkoListu sdělil, že podle tohoto "scénáře číslo 6" by měly být vytvořeny návrhy transformace pro 32 tratí, které byly identifikovány jako nejvíce ztrátové. Transformácia může znamenat uzavření tratě, převod na místní úřad, privatizaci nebo jiné vhodné opatření pro snížení ztrátovosti tratě.
Dále by podle téhož scénáře ŽSR (dnes by se to zjevně týkalo Železniční společnosti, která provozuje dopravu na železnici) měla dosáhnout pokrytí nákladů v osobní dopravě v minimální výšce 50 procent do roku 2004 a alespoň 30 procent do roku 2002.
Opatření ve scénáři číslo 6 jsou tedy obdobná podmínkám, které uvádí CEPA jako údajné úvěrové podmínky EIB pro ŽSR.
Podle ing. Turanoviče však současné zrušení provozu na řadě regionálních tratí není naplňováním scénáře číslo 6, ale pouze reakcí na omezení dotace na provozování osobní dopravy od státu. Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací podle něj předložilo v prosinci loňského roku na jednání vlády materiál "Transformace regionálních drah", který navrhuje legislativní změny potřebné pro privatizaci tratí nebo jejich převod na regionální samosprávy.
reklama