https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/mesto-bez-aut-zaziji-prazske-vinohrady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

video uvnitřPražské Vinohrady zažijí město bez aut

15.9.2010 13:07 | PRAHA (Ekolist.cz)
V sobotu 25. září se uskuteční pátý ročník akce „Zažít město jinak“. Ta chce ukázat, jak se žije ve městě, když jeho rytmus není podřízený automobilové dopravě. Vyvrcholením akce v ulicích Vinohrad bude velká podzimní cyklojízda, v rámci níž by do ulic Prahy mělo vyjet pět tisíc cyklistů.
 

V ulicích Vinohrad mezi náměstími Míru a I. P. Pavlova budou v rámci festivalu na návštěvníky čekat pouliční restaurace a kavárny, improvizovaná pódia, výstavy, trhy, atrakce pro děti, vše pro městskou cyklistiku nebo stánky neziskových organizací.

„V 10 hodin se ulice uzavřou pro automobilový provoz. A do té doby by tady neměla ani žádná auta parkovat. Prostor se vyklidí a vznikne tady obrovská pěší zóna od Jugoslávské ulice až po Bruselskou a celá spodní část náměstí Míru, Londýnská ulice až k Francouzské budou bez aut,“ poodhaluje podobu Petr Bergmann, produkční festivalu Zažít město jinak.

„Aktivity budou kulturní, sportovní, oddychové, budou tady stánky, výtvarné ateliéry, dílny, aktivity pro děti, pro rodiny s dětmi, bollywoodské kino, informační stánky... Budeme rádi, pokud si akci zažít město jinak přijdou užít i cyklisté, kteří jindy chodí jen na velkou cyklojízdu. Bude tu pro ně připravena spousta aktivit,“ řekl Bergmann pro Ekolist.cz a dodal, že program stále není definitivní, neboť se stále hlásí další zájemci o účast, momentálně je jich více než stovka.

Petra Bergmanna těší, že je letos zapojeno mnohem více ulic než v předchozích letech a říká: “Z tohoto hlediska půjde zřejmě o jeden z největších festivalů, které se v Praze za poslední dobu odehrály.“

Bike parade prologem cyklojízdy

Z Rumunské ulice odstartuje ve čtyři hodiny tradiční velká podzimní cyklojízda, na níž organizátoři očekávají více než pět tisíc lidí. Její letošní heslo „kolo překonává bariéry“ poukazuje na význam bicyklů pro hendikepované. Další dopravní prostředky na vlastní pohon, které pomáhají, se pak představí na přehlídce Bike Parade, která proběhne hodinu před cyklojízdou. Akce bude komentovaná, divákům bude vysvětleno, proč jsou kola upravena daným způsobem.

„Velká cyklojízda pak povede z Rumunské ulice do Sokolské směrem na magistrálu, dolů do Krče ulicí Na Strži, a vrátí se Michelskou a Vyskočilovou ulicí zpět na magistrálu a do Rumunské,“ říká Bergmann a dodává, že na magistrále bude vždy uzavřena pouze ta část, kde bude probíhat cyklojízda. Příjezd cyklistů zpět se očekává kolem šesté hodiny večerní. Od osmi hodin pak bude probíhat benefiční after party na podporu sdružení Auto*Mat, která celý festival uzavře.

Vinohrady mají aut dost

Letošní ročník se podle organizátorů uskuteční v jedné z nejhodnotnějších a urbanisticky nejzajímavějších oblastí, která je paradoxně nejvíce vystavena tlaku automobilové dopravy, v oblasti Vinohrad.

„Prahu 2 postihuje zejména kvůli severojižní magistrále neúměrná dopravní zátěž. Navíc křížení Sokolské a Legerovy s Ječnou a Žitnou ulicí představuje pravděpodobně nejvytíženější křižovatku v Praze. Zklidňování dopravy je pro život v této městské části téměř existenční záležitostí,“ vysvětluje Jiří Paluska místostarosta Prahy 2. Obec nad festivalem také převzala záštitu.

„Zažít město jinak ukazuje, že v Praze lze žít lépe. Je to experiment s veřejným prostorem, který jinak zabírají auta a vytlačují lidi z ulic,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. Letošní rok podle něj může znamenat určitý přelom, protože do programu festivalu byla zařazena debata s kandidáty na pražského primátora.

Babčáková se bojí o cyklisty

Festival „Zažít město jinak“ podporuje řada známých osobností - herečka Simona Babčáková, kajakář a čerstvý držitel stříbrné medaile z mistrovství světa ve vodním slalomu Vavřinec Hradilek, herec, skladatel a písničkář Marek Eben, zpěvačka Lucie Vondráčková, spisovatel Michal Viewegh, herec Kryštof Hádek a další.

„Bydlím za hranicemi Prahy a vždy raději beru koloběžku, dojedu na metro či vlak a pak se vesele proplétám ulicemi. Jsem sám svým pánem a dopravím se kamkoliv,“ uvedl Hradilek a dodal: „Mě mrzí, že Praha je hezké město a přímo historickým centrem jezdí denně moc aut, jsou zácpy a to si myslím, že by se mělo změnit nebo alespoň omezovat.“ Herečka Simona Babčáková se obává nebezpečí ze strany řidičů aut. „Byla bych ráda, kdyby můj syn mohl jezdit na kole po Praze. Agresivita řidičů je bohužel více vidět než ohleduplnost. A řidič auta, jako silnější, by měl být ohleduplnější než chodec,“ řekla novinářům.

„Mám ráda, když mám možnost volby. Já sama mám kolo v Hradci Králové, kde na kole potkáváte denně stovky lidí. Tady když někoho vidím na kole, včetně messengerů, tak pociťuji úzkost, protože se o něj bojím,“ říká o svých pocitech Babčáková a vypočítává výhody jízdních kol: „Pro mě jsou jízdy na kole ekologičtější, levnější, sociálnější, zdravější a mnohdy i mnohem rychlejší.“


reklama

 
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist