Město Tábor chce na podzim založit městské energetické společenství

Princip je, že městské instituce ve společenství budou vyrobenou energii buď spotřebovávat nebo si navzájem sdílet. "První odhady jsou, že bychom měli hned spotřebovat 65 procent výroby. Co se zbytkem, o tom se zatím diskutuje. Samozřejmě nejjednodušší řešení je to prodat dál. Další z variant jsou bateriová úložiště," řekl Mareda.
Ministerstvo životního prostředí podpořilo při zakládání energetických společenství 53 projektů z Národního plánu obnovy. Celková částka byla zhruba 108 milionů Kč. "Ta míra dotace je u každého trošku jiná, ale zhruba dva miliony korun na vznik a ustanovení energetického společenství,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Jde o různé projekty po celém Česku, které kombinují účast občanů, firem, spolků, obcí i Místních akčních skupin (MAS). Některé se zaměřují pouze na fotovoltaiku, jiné ale řeší i úspory energie, zapojení bioplynové stanice či společnou výstavbu nových zdrojů. Součástí dotace je příprava technických a ekonomických studií, ale také práce koordinátora i propagační aktivity, které mají pomoci vysvětlovat výhody zapojení do komunitní energetiky.
Táborské energetické společenství je jedním z těchto pilotních projektů. Druhým podpořeným pilotním projektem je vznikající Energetické společenství Táborsko iniciované Místní akční skupinou Krajina srdce. Její cílem je zaměřit se na venkov a firmy v okolí. Zatím je v něm přes 40 subjektů, z obcí například Dražice, Chýnov, Malšice, ale i Sedlec-Prčice, protože skupina má přesah do Středočeského kraje. "Společenství by mohlo vzniknout v tomto roce, teď řešíme právní stránku vzniku, ale přidat se můžou další,“ řekla předsedkyně MAS Krajina srdce Monika Smetanová.
Na jihu Čech působí 17 místních akčních skupin. "Devět z nich už řeší komunitní energetiku, což představuje zhruba 60 procent Jihočeského kraje. Čtyři místní akční skupiny už založily energetická společenství," řekl Tomáš Novák, předseda Krajského sdružení jihočeských místních akčních skupin
reklama