Metro je hlavní prioritou, shodují se kandidáti do zastupitelstva pražského magistrátu
Mezi pozvanými do diskuze „Vize měst pro lidi“ chyběl zástupce komunistů, přestože jejich zástupce Miroslav Prokeš, který je členem magistrátní Pracovní skupiny pro cyklistickou dopravu, byl v publiku přítomen. S komunisty se podle moderátora Petra Třešňáka nemluví.
Na začátek debaty, kterou uspořádal projekt Auto*Mat ve spolupráci se sdružením Agora CE a Lidovými novinami, dali moderátoři Barbora Kroužková a Petr Třešňák každému z kandidátů k řešení modelový dopravní příklad.
Politici kandidující do pražského zastupitelstva na debatě "Vize měst pro lidi" v divadle Alfred ve dvoře. Zleva Radovan Šteiner (ODS), Jiří Witzany (SNK-ED), Miroslav Poche (ČSSD) a Petr Šlégr (SZ). | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
První připadl na Miroslava Pocheho z ČSSD. Otázka zněla, jak by se po Praze měla dopravovat maminka s dítětem v kočárku a s pětiletým dítětem. „Správná odpověď na tomto fóru je cesta MHD,“ překvapil svou otevřeností Poche. Svou odpověď pak rozvedl, že by doporučil metro, méně tramvaj, protože tam se hůře nastupuje s kočárkem. Pokud jde o komfort, pak nejpohodlnější je auto. Podle Pocheho by se rozhodně nemělo zdražovat jízdné veřejné dopravy.
Jiří Witzany (SNK-ED) „dostal“ top manažerku, která dojíždí do centra z vilky za Prahou. „Chápal bych, kdyby v současnosti jezdila autem,“ řekl Witzany. „Nejlepší by ale bylo, kdyby se neumožnilo parkovat v centru, aby to lidi nutilo nezajíždět do centra vozem. Stavět parkoviště a garáže v centru, jako je například Palladium, je špatný přístup,“ řekl Witzany. „Top manažerka si bez problému zaplatí případné mýtné. Je nutné ji vůbec neumožnit parkování v centru.“ Radovan Šteiner se k výrokům Witzanyho později vrátil a obhajoval vznik parkovacích míst, která vyrostou na náměstí Republiky z prostorách novostavby Palladiium a jejichž smysl před tím zpochybnil kandidát SNK-ED: „Budování nových parkovacích míst je žádoucí, protože se uvolňuje tlak na historické centrum,“ řek Šteiner. „A je potřeba říkat celou pravdu: při stavbě na náměstí Republiky vznikne pěší zóna, dále 600 parkovacích míst v Palladiu je zcela soukromou investicí,“ dodal Šteiner.
„Rozhodně městská hromadná doprava,“ znělo doporučení Radovana Šteinera pro mladou sportovně založenou studentku. Šteiner následně vypočítával, kolik dopravního výkonu v Praze obstarává veřejná doprava (cca 57 %). „Cílem je, aby se toto číslo v budoucnu pokud možno zvyšovalo,“ dodal Šteiner. Kolo by studentce nerozmlouval, neboť se prý stále zlepšují možnosti přepravy kol v metru. „Jsou dopravní trasy, kde chceme rozvíjet cyklostezky. Praha ročně vydá na cyklostezky 30 milionů,“ řekl Šteiner.
Petr Šlégr ze Strany zelených by řemeslníkovi s nářadím a materiálem doporučil automobil. „MHD není pro všechny, jsou skupiny lidí, kteří auto opravdu potřebují. Mýtné by pak řešilo, že by městem projížděli jen právě ti, kdo musí a jsou ochotni za to zaplatit,“ řekl Šlégr. „Parkování pak lze řešit podle modelu používám, tedy platím. Je ovšem nutné, aby proběhla deregulace parkovného,“ míní Šlégr.
Následně moderátoři vyzvali kandidáty, aby představili své tři programové priority v oblasti dopravy. Šteiner uvedl rozvoj sítě MHD, dostavbu okruhů a obnovu vozového parku tramvají. Jiří Witzany jako první prioritu uvedl silniční okruh okolo Prahy. „Vnitřní městský okruh chceme zastavit a najít jiné, lepší řešení.“ Jako další prioritu Witzany zmínil rozvoj metra. Miroslav Poche má jako první prioritu zachování výše jízdného, pak rozvoj metra (konkrétně metra C a D) a dokončení pražského silničního obchvatu. Šlégr by nejprve začal vypracováním dopravní koncepce města, dále dopravním propojením příměstských oblastí rychlou železnicí a rozvíjel by městskou hromadnou dopravu, hlavně metro D.
Do debaty se průběžně zapojovali i pozvaní odborníci a architekti. Ivan Lejčar je pro rozumnou regulaci aut v centru, nikoliv však pro striktní zákaz. Je však podle něho otázka, jak toho docílit. Lejčar si myslí, že nové části metra C jsou budovány zbytečně nákladným způsobem. Roman Koucký se publiku přiznal, že jezdí a hodlá jezdit po městě autem. „Když se město „vyautí“, tak se také vylidní,“ řekl Koucký. Podle něho je auto součástí lidského života a bez něho se ve městě neobejdeme.
Petr Šlégr (SZ) vidí obrovský problém vnitřního městského okruhu v jeho trasování. „Podle nás způsobí jen vznik nové dopravy. Je potřeba udělat vnější silniční okruh, pak vypracovat analýzu, co to s pražskou dopravou udělalo a pak se zamyslet nad vnitřním okruhem. Je dost možné, že třeba nebude vůbec potřeba,“ řekl kandidát za Stranu zelených.
Současný radní za dopravu Radovan Šteiner z ODS vzápětí odpověděl, že pokud by bylo podle Strany zelených, pak by se realizace pozastavila na osm let. „Musel by se například změnit územní plán a to je proces, který chvíli trvá,“ řekl Šteiner.
Jiří Witzany z SNK–ED je pro dobudování jen silničního okruhu. „Městský okruh je vlastně dálnice v městské zástavbě, která bude zvyšovat intenzitu dopravy ve městě,“ myslí si Witzany. Vnitřní okruh je podle Witzanyho navíc i zbytečně drahý. Sociální demokrat Miroslav Poche se vyjádřil pro stavbu vnitřního okruhu.
Architekt Ivan Lejčar při debatě o pražských okruzích prohlásil, že vedle tak velké investice do automobilové dopravy by měla stát i investice do veřejné dopravy. „Automobilová doprava nesmí předbíhat dopravu veřejnou,“ myslí si Lejčar.
Veřejná městská doprava
Debata „Vize měst pro lidi“ v divadle Alfred ve dvoře | ||
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Moderátoři se zeptali kandidátů, proč se rozvíjí drahé metro a ne tramvaje. Radovan Šteiner vzápětí poukázal na nově zbudovanou tramvajovou trať na Barrandov. „Chceme rozvíjet i tramvajové trasy, ale páteřní systém je metro,“ řekl Šteiner. Podle jeho slov musí Praha na řešení městské dopravy spolupracovat i se Středočeským krajem. „Do Prahy dojíždí asi 200 000 lidí ze Středočeského kraje. To je jeden z důvodů, proč musí do Letňan vést metro a proč se zde musí budovat záchytná parkoviště pro automobily,“ řekl Šteiner. Podle Witzanyho je nejlepší metro, byť je drahé. „Do Letňan by ale mohla klidně vést levnější tramvajová trasa. Někdy se zdá, že poptávka po dopravních stavbách je tlačena stavaři, chybí zde soutěž,“ řekl Witzany. Miroslav Poche je více nakloněn rozšiřování metra pro jeho komfort a kapacitu. “V mém programu je záměr nechat vybudovat výtahy ve všech stanicích metra,“ řekl Poche. Na námitku, zda je to není moc drahé, odpověděl, že jde spíše o technický problém. Šlégr kritizoval současný stav, kdy chybí propojení železnice a MHD, například, že se ve stanici metra nedozvíte, že odtud můžete jet také vlakem a jaké vlakové spoje můžete využít. „Metro se někdy staví na trasách, kde vede železnice a kde by železnice byla levnější. Například plánovaná trasa na letiště Ruzyně a směr na Kladno,“ řekl Šlégr a dále dodal, že je potřeba posílit tramvaje v centru města.
Z publika vystoupila Petra Kolínská, která kandiduje za Stranu zelených. Kolínská upozornila, že pražská doprava je sice dobrá, ale je to důsledek předchozích úspěchů. Dopravní podnik se podle ní neptá svých cestujících, jak a kudy chtějí cestovat. Dále podle ní zůstává nevyužit potenciál propojení železnice a MHD. Na to Radovan Šteiner odpověděl, že problém je na straně Českých drah, které nemají potřebnou infrastrukturu. Praha se prý snaží vlak do městské dopravy zapojit.
Architekt Karel Schmeidler poznamenal, že naše populace stárne. „Pro společnost je drahé, když jsou staří izolovaní. Jsou dva přístupy, americký – technickými prostředky a vybavením vozů umožnit starým lidem řídit auto i v pokročilém věku, nebo švýcarský – naučit lidi včas jezdit městskou hromadnou dopravou, aby ji pak využívali i ve stáří,“ řekl Schmeidler. S tím souvisí i to, že je potřeba zkvalitnit přístup k veřejné dopravě a zvýšit její bezpečnost.
Ceny jízdného se podle Radovana Šteinera musí zvedat o inflaci. Witzany je proti zvedání cena a chtěl by zprůhlednit hospodaření Dopravního podniku a zlevnit ho. Poche prohlásil, že jízdné růst nemá a podle Šlégra je jízdné vysoké a je nutné „provětrat“ účetnictví Dopravního podniku.
Podle Šteinera jsou v Praze problémy s výkupy pozemků pro stavbu cyklostezek. „Cyklistika je plnohodnotný způsob dopravy, ale v Praze nikdy nebude dominantní, maximálně jednotky procent přepravní práce,“ řekl Šteiner. Witzany prohlásil, že na stavbu cyklostezek by se mělo uvolnit více prostředků a musí vzniknout podmínky pro bezpečnou cyklodopravu. Podle Miroslava Pocheho nebude v Praze cyklistika hromadným prostředkem dopravy. Podle Šlégra hovoří samo za sebe, že magistrát vydává ze šestimiliardového rozpočtu na cyklistiku jen 30 milionů. „Je potřeba vytvořit síť tras a stezek a udělat pro cyklisty bezpečností opatření na křižovatkách,“ míní Šlégr.
Podle architekta Romana Kouckého je problém v šířkách komunikací, na které se podle stávajících norem cyklostezka prostě nevejde. Na to reagoval Ivan Lejčar, který kolegu upozornil, že od února, kdy začala platit nová norma, už lze stavět cyklostezky a pruhy i do stávající zástavby. „Možné to je, ale je nutné na to tlačit,“ řekl Lejčar.
V září tohoto roku projekt Auto*Mat oslovil prvních pět kandidátů šesti nejsilnějších politických stran (ČSSD, KDU-ČSL, KSČM, ODS, SNK-ED, SZ), kandidujících v letošních podzimních volbách do zastupitelstva hlavního města Prahy s dotazníkem, který zjišťuje priority ve způsobech řešení dopravní situace Prahy. Výsledky ankety můžete najít zde (http://automat.ecn.cz/zprava.php?id=2006092101)
reklama