https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ministr-dopravy-tok-zamitl-posledni-rozklad-proti-modernizaci-d1
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ministr dopravy Ťok zamítl poslední rozklad proti modernizaci D1

7.3.2019 09:13 | BRNO (ČTK)
Dálnice se modernizuje od roku 2014 mezi 21. a 182. kilometrem, navíc se na každé straně rozšiřuje o tři čtvrtě metru.
Dálnice se modernizuje od roku 2014 mezi 21. a 182. kilometrem, navíc se na každé straně rozšiřuje o tři čtvrtě metru.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zamítl na konci února rozklad spolku Děti Země proti stavebnímu povolení na modernizaci dálnice D1 v úseku Koberovice - Humpolec. Rozkladové řízení trvalo tři a čtvrt roku, protože stavební povolení bylo vydané, i když Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nedisponovalo všemi pozemky, na kterých chtělo stavět. Šlo o poslední rozklad z 11, které Děti Země podaly při modernizaci D1, uvedl dnes v tiskové zprávě předseda ekologického spolku Miroslav Patrik.
 

Dálnice se modernizuje od roku 2014 mezi 21. a 182. kilometrem, navíc se na každé straně rozšiřuje o tři čtvrtě metru. Aktuálně je rozestavěných 31 kilometrů a ke kompletní modernizaci ještě zbývá 39 kilometrů, 90 kilometrů už je tedy hotových. Ministerstvo dopravy uvádí, že hotovo bude v roce 2021.

"Průběh stavebního řízení pro úsek z Koberovic do Humpolce je klasickou ukázkou selhání resortu dopravy, neboť státní investor ŘSD nejprve v rozporu se zákonem nevykoupil všechny pozemky, ministerstvo dopravy pak opět v rozporu se zákonem vydalo stavební povolení pro stavbu i na cizím pozemku a nakonec ministr dopravy několik let vyčkává, jak dopadne vyvlastňovací řízení, místo toho, aby veřejně tyto chyby přiznal a stavební povolení zrušil," uvedl Patrik. Podle něj se tak úsek povoloval nezákonně a rekordně dlouho.

Děti Země ve všech rozkladových řízeních žádaly zohlednit vlivy na přírodu a veřejné zdraví. Za úspěšné považuje Patrik podání čtyř rozkladů, protože ve třech případech Ťok změnil podmínky stavebního povolení a jedno stavební řízení zastavil. "Navíc samo ministerstvo řadu doporučení Dětí Země, například o monitoringu stavu přírody během modernizace D1, zahrnulo již do podmínek stavebních povolení," uvedl Patrik.

Za úspěch považuje i dohodu z loňského září o ochraně ptáků před nárazy do průhledných protihlukových zdí na úseku Mirošovice - Hvězdonice.

Modernizace D1 má stát zhruba 22 miliard korun a je problematická již od svého počátku. Před zahájením někteří odborníci kritizovali technologický postup jako zdlouhavý a nákladný a doporučovali metodu fragmentace a frézování povrchu. Při zahájení prací u Brna jedna z firem na několik dní odešla ze stavby a žádala více peněz za zakázku, což bylo podle odborníků tím, že firmy v té době výrazně podhodnocovaly soutěžní ceny, aby zakázky získaly. Posledním velkým problémem se ukázala modernizace úseku z Humpolce do Větrného Jeníkova, kde nabrala stavba výrazné zpoždění a kvůli tomu doprava při prosincovém silném sněžení na několik hodin zkolabovala. ŘSD vypovědělo konsorciu firem smlouvu.

Zdeněk Meitner kš


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist