Ministr životního prostředí Kalaš se necítí vázán programem ODS
Ministr Petr Jan Kalaš na Dni bez aut na Smetanově nábřeží. | |
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
„Chtěl bych se soustředit především na ty oblasti, které mají největší dopad na zdraví lidí a kvalitu života,“ řekl na včerejší tiskové konferenci. Za hlavní problémové oblasti, které přispívají ke klimatickým změnám a znečišťují ovzduší, považuje nový ministr především dopravu a energetiku. Spotřeba energie je podle něj příliš vysoká, s energiemi se zachází nehospodárně a nedostatečně se využívají obnovitelné zdroje. Naopak je podle něj dobrá situace v oblasti vod a za úspěch považuje významné snížení emisí oxidu siřičitého.
Podstatné je pro ministra zahájit úzkou spolupráci s ostatními ministerstvy, a postupně i s kraji, nevládními organizacemi a zájmovými organizacemi. „Chtěl bych, aby politika ministerstva byla transparentní a účast veřejnosti na této politice co nejširší,“ řekl ministr Petr Kalaš. První schůzka se zástupci ekologických nevládních organizací je naplánována již na tento týden.
Zároveň hned po vstupu do úřadu dal nový ministr příkaz k auditům všech smluv uzavřených na MŽP, podobné zkoumání by mělo proběhnout i ve Státním fondu životního prostředí. Posíleny by měly být ekonomické nástroje ochrany životního prostředí. „Věřím, že ekonomické nástroje jsou lepší než normy nebo limity, protože dávají větší svobodu lidem rozhodovat a zároveň podporují i podnikatelskou iniciativu,“ prohlásil Petr Kalaš. Sjednotit by se mělo i zacházení s financemi, která má ministerstvo k dispozici a také s těmi z fondů Evropské unie. Z nich by se v období 2007 - 2013 mohlo získat na ochranu životního prostředí zhruba 20 miliard korun ročně. „Příští rok začnou do České republiky proudit obrovské peníze, jaké jsme v minulosti nedokázali administrativně zvládnout, a to by se mělo změnit,“ dodal Kalaš. Peníze z evropských fondů by měly směřovat především do vodohospodářství a ochrany proti povodním, kvality ovzduší, udržitelného využívání zdrojů energie, nakládání s odpady a likvidace starých ekologických zátěží, omezování znečištění z průmyslu, zlepšování stavu přírody a na environmentální vzdělávání a osvětu. Ministr chce také spolupracovat na administrativním řešení spolu s ministerstvem pro místní rozvoj Petra Gandaloviče.
Ministr také představil svůj obměněný tým náměstků, kterými jsou Růt Bízková pro politiku a ekonomiku, Jan Dusík pro legislativu a zahraniční vztahy, Karel Bláha pro technickou ochranu životního prostředí, František Pojer pro ochranu přírody a krajiny a pro řízení úřadu Miroslav Jandura a Otakar Makeš. Tím by podle Kalaše měly personální proměny na ministerstvu skončit.
Nový ministr, jehož bezprostředním úkolem je druhý národní alokační plán, v rámci nějž jsou českým podnikům přiděleny obchodovatelné povolenky na vypouštění emisí oxidu uhličitého, vytvořil pro jeho dokončení meziresortní skupinu. „Nový plán je velmi důležitý, jednak ve vztahu k Evropě a samozřejmě také pro české podniky,“ řekl ministr. Komise by měla koncem příštího týdne předložit konkrétní návrh, který by se měl co nejdříve dostat do veřejné diskuze.
Ministr Petr Jan Kalaš na tiskové konferenci. | ||
Foto: Hugo Charvát/EkoList |
Z minulosti existuje řada oblastí, která byla vždy na hranici kompetencí různých ministerstev. „Já cítím, že ve této vládě, která je mladá a má neurčitý mandát, převládá ovzduší spolupráce a vstřícnosti,“ prohlásil ministr Kalaš. Podle něj budou problémy těchto hraničních oblastí řešit experti z dotčených rezortů a po jejich shodě i představitelé rezortu. Taková dohoda již funguje s ministryní zemědělství Milenou Vicenová nebo s ministrem dopravy Alešem Řebíčekem, se kterým se shodli na podpoře alternativních druhů energie v dopravě a také na větší podpoře přepravy zboží po železnici na úkor nákladních automobilů. MŽP bude také podporovat zavedení sazeb mýtného odstupňovaných podle úrovně znečištění.
Ministr Kalaš řekl Ekolistu, že se jako nestraník ve vládě necítí zavázán volebním programem ODS. „Dostal jsem se na toto místo poměrně pozdě a o předvolební program ODS jsem se ani nezajímal a pro mě osobně není závazný,“ prohlásil ministr. To dokazuje i to, že ministr Kalaš chce navázat na svého předchůdce Libora Ambrozka (KDU-ČSL) ve snaze změnit návrh evropské směrnice o odpadech tak, aby i nadále nebylo možné dovážet do spaloven a na skládky odpad ze zahraničí. Přitom dovoz například komunálního odpadu do spaloven se poslanci ODS snažili prosadit do českých zákonů hned několikrát v průběhu posledního volebního období. „Dovoz odpadů jako primárního paliva nebo na spoluspalování budeme i nadále podporovat,“ řekl při letos v březnu při představování volebního programu předseda ODS Mirek Topolánek.
Ekologická daňová reforma bude podle ministra Kalaše výsledkem široké dohody mezi různými rezorty. I pro její přípravu již stačil nový ministr ustavit mezirezortní pracovní skupinu. „Mělo by dojít ke zvýhodnění ekologicky čistších zdrojů energie a naopak výtěžky daní by měly snížit pracovní náklady, což by mělo vést ke snížení nezaměstnanosti,“ vysvětlil princip reformy ministr Kalaš. Podle ministra by mělo především dojít ke změnám technologie v různých částech českého hospodářství.
reklama