Modernizace koridoru Děčín - Horní Dvořiště odstartuje v roce 2003
V současné době probíhá modernizace I. koridoru vedoucího z Děčína do Prahy. Tato část tvoří severní úsek IV. koridoru. Předmětem připravované modernizace je tedy optimalizace trati České Budějovice - Praha, jejíž celková délka činí 170 km.
Podle Martiny Rouskové jsou jednotlivé úseky trati velmi rozdílné, proto je trať rozdělena do čtyř samostatných úseků, jejichž modernizace bude řešena samostatně. "V úseku trati České Budějovice - Veselí nad Lužnicí je navržena přeložka pro rychlost 160 km/hod s novým tunelem a nově zřízenými železničními stanicemi Chotýčany a Vitín," uvedla jako jednu z navržených změn Rousková. Na mnoha úsecích bude rovněž provedeno zdvojkolejnění za účelem zvýšení dopravní rychlosti. Tak tomu bude například v úseku Veselí nad Lužnicí - Tábor.
Nejméně vyhovujícím úsekem trati, který se nejvíce odchyluje od požadavků na koridorové tratě s mezinárodním provozem, je úsek Tábor - Benešov u Prahy. I zde se předpokládá vybudování rozsáhlých přeložek, tunelů či mostních estakád. Většina přeložek je navržena variantně pro rychlost 160 km/hod.
Naopak v nejlepším technickém stavu se nachází trať v úseku Benešov u Prahy - Praha, která je ovšem také nejvíce provozně zatížena. Současně se však část úseku mezi stanicemi Benešov u Prahy - Stránčice nachází ve velmi náročném a kopcovitém terénu Posázaví, který drahám neumožňuje výrazněji zasahovat do trasovacích poměrů.
"Výsledkem navrhovaných úprav v úseku IV. koridoru Praha - České Budějovice by mělo být takové zkrácení jízdních dob, aby se železniční spojení v rychlé osobní dopravě stalo plně konkurenceschopným s dopravou automobilovou, a to i po případném vybudování dálnice D3," shrnuje Martina Rousková a dodává, že "současná jízdní doba z Prahy do Českých Budějovic bude po modernizaci zkrácena ze 134 minut na 102 minut, resp. na 83 minut při nasazení vlakových jednotek s naklápěcími skříněmi."
Hlavním cílem modernizace koridoru je především napojit vybranou železniční síť České republiky na evropské magistrály, zvýšit bezpečnost provozu využitím nových technologií a zvýšit dopravní rychlost a spolehlivost osobní a nákladní dopravy. Zároveň více zpřístupňuje využití mezinárodní kombinované dopravy a ulehčuje životnímu prostředí.
reklama