Mongabay.com: Dálnice národním parkem Serengeti „zabije“ migraci
![]() |
|
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů. Na ilustrační fotografii národní park Serengeti.
|
|
Foto: William Warby/Flickr.com |
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů, protože konkrétní úseky vedené národním parkem mají být pouze dvouproudové a nezpevněné.
Do diskuse kolem plánované výstavby se zapojil i Richard Leakey, ředitel Národního muzea v Keni, který rozhodně není o neškodnosti silnice přesvědčen. „Musíme mít na paměti, že primárním cílem výstavby dálnice je růst měst Mwanza a Musoma u Viktoriina jezera, které mají každé dnes půl milionu obyvatel,“ říká Leakey. „Díky dálnici budou mít za 50 let tato města aglomeracemi s 3– 4 miliony obyvatel,“ říká Leaky a dodává: „Za 30 nebo 40 let už nebude nezpevněná cesta potřebám velkých měst zdaleka stačit. Nynější stavba je předpokladem pro budoucí vybudování šestiproudé dálnice a železnice, které proces migrace doslova zabijí.“
Pokud se silnice vybuduje, v důsledku kontinuální dopravy nebude pro volně žijící zvířata možné komunikaci překonat. Zvířata nebudou moci dokončit svůj přechod do navazující keňské rezervace Masai Mara a budou spásat porosty jen v jižní části Tanzanie. Přitom právě migrace velkých stád představuje turistické lákadlo, které každoročně přidává desítky milionů dolarů od turistů do státní pokladny.
V současné době jsou navrženy ještě dvě alternativní trasy umožňující rozvoj regionu – na jih od Serengeti a severně od Keni. Představují vyšší finanční zátěž, které by však podle Leakeyho neměly být překážkou v porovnání s významem migrace. „Je lepší pohlídat si dlouhodobé dopady stavby dálnice v perspektivě 50 nebo 100 let než dávat přednost krátkozrakým politickým rozhodnutím, které budou mít trvalý dopad na životní prostředí,“ říká Richard Leakey.
Podle zprávy Pauly Kahumbu Road through the Serengeti will eventually 'kill the migration' zveřejněné na serveru mongabay.com 8. 7. 2010. Autorka zprávy Paula Kahumbu je výkonnou ředitelkou organizace WildlifeDirect.
reklama
Online diskuse
proč? - 19. 8. 2010 - EnderStačí, už Vám nevěřím, že to myslíte vážně. A víte proč? Protože nežijete podle toho, co tu hlásáte. Není možné zastávat tak extrémní názory a přitom žít zcela konvenční život. Studovat, užívat mobil, internet atd. Za každou z těch věcí, které každý den používáte, jsou stovky a tisíce kilometrů postavených silnic a dálnic, obrovská množství vytěženého uhlí přeměněného na elektřinu a tak bych mohl pokračovat. Mobil nebo antibiotika nerostou v lese a není možné je vyvinout ve srubu při každodenní cestě vyšlapanou pěšinkou do studánky pro vodu. Takže jste jen další příklad toho, který káže skromnost a žije v přepychu. Jste naprosto nevěrohodný. To jestli chodíte pěšky nebo jezdíte na kole nehraje žádnou roli. Nedovedu si vůbec představit, že bych mohl žít v takovém rozporu. Šel bych, a našel si místo, kde bych mohl žít, co nejblíž tomu, čemu věřím. A Vám bych doporučil to stejné. Život je příliš krátký, nemá cenu se jen trápit. Buďtě aspon na okamžik realista. Není téměř žádná naděje, že ještě behem Vašeho života se budou bourat dálnice nebo že se alespoň zastaví jejich stavba. Naopak. Stejné je to i s ostatními Vašimi představami.A pokud jde o žebříček vyspělosti zemí, tak se obraťte třeba na OSN nebo někoho, kdo ho sestavuje, že si myslíte, že je správné, aby byl vzhůru nohama. Třeba uspějete. Člověk se nemá v životě vzdávat a má dělat to, čemu věří. Tak do toho. |