Mongabay.com: Dálnice národním parkem Serengeti „zabije“ migraci
![]() |
|
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů. Na ilustrační fotografii národní park Serengeti.
|
|
Foto: William Warby/Flickr.com |
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů, protože konkrétní úseky vedené národním parkem mají být pouze dvouproudové a nezpevněné.
Do diskuse kolem plánované výstavby se zapojil i Richard Leakey, ředitel Národního muzea v Keni, který rozhodně není o neškodnosti silnice přesvědčen. „Musíme mít na paměti, že primárním cílem výstavby dálnice je růst měst Mwanza a Musoma u Viktoriina jezera, které mají každé dnes půl milionu obyvatel,“ říká Leakey. „Díky dálnici budou mít za 50 let tato města aglomeracemi s 3– 4 miliony obyvatel,“ říká Leaky a dodává: „Za 30 nebo 40 let už nebude nezpevněná cesta potřebám velkých měst zdaleka stačit. Nynější stavba je předpokladem pro budoucí vybudování šestiproudé dálnice a železnice, které proces migrace doslova zabijí.“
Pokud se silnice vybuduje, v důsledku kontinuální dopravy nebude pro volně žijící zvířata možné komunikaci překonat. Zvířata nebudou moci dokončit svůj přechod do navazující keňské rezervace Masai Mara a budou spásat porosty jen v jižní části Tanzanie. Přitom právě migrace velkých stád představuje turistické lákadlo, které každoročně přidává desítky milionů dolarů od turistů do státní pokladny.
V současné době jsou navrženy ještě dvě alternativní trasy umožňující rozvoj regionu – na jih od Serengeti a severně od Keni. Představují vyšší finanční zátěž, které by však podle Leakeyho neměly být překážkou v porovnání s významem migrace. „Je lepší pohlídat si dlouhodobé dopady stavby dálnice v perspektivě 50 nebo 100 let než dávat přednost krátkozrakým politickým rozhodnutím, které budou mít trvalý dopad na životní prostředí,“ říká Richard Leakey.
Podle zprávy Pauly Kahumbu Road through the Serengeti will eventually 'kill the migration' zveřejněné na serveru mongabay.com 8. 7. 2010. Autorka zprávy Paula Kahumbu je výkonnou ředitelkou organizace WildlifeDirect.
reklama
Online diskuse
proč? - 18. 8. 2010 - EnderChybu? Sním, či bdím. Myslíte dálnice, tedy chybu, kterou udělaly všechny vyspělé země na světě? A ty co ji jiště neudělaly, tak na ní pilně pracují?Jak to myslíte "mít to někdě poblíž"? Jako že fakultní nemocnice, továrna, univerzita, střední škola může stát v každém obydleném místě? Nebo se mají lidé sestěhovat jen do několika velkých měst? I ve velkém městě potřebujete večer (často i přes den) auto nebo taxík abyste se někam rychle dostal. A ty, světe div se, jezdí po silnicích. A dálnice jsou jen rychlejší a bezpečnější silnice. Zkuste to svoji představu rozvést, stále tu vystupujete proti silnicím a dálnicím, ale zatím jste ani nenaznačil, jak si představujete jiné řešení. Opravdu Vám nepřipadá ani trochu hloupé, radit na základě stručné zprávy na půl stránky lidem v cizí zemi, kterou vůbec neznáte? A buďte prosím tak laskav a neškatulkujte mě. Já to taky nedělám. |