Mongabay.com: Dálnice národním parkem Serengeti „zabije“ migraci
![]() |
|
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů. Na ilustrační fotografii národní park Serengeti.
|
|
Foto: William Warby/Flickr.com |
Ministryně tvrdí, že silnice nebude představovat řez napříč národním parkem a nebude mít vliv na migraci volně žijících živočichů, protože konkrétní úseky vedené národním parkem mají být pouze dvouproudové a nezpevněné.
Do diskuse kolem plánované výstavby se zapojil i Richard Leakey, ředitel Národního muzea v Keni, který rozhodně není o neškodnosti silnice přesvědčen. „Musíme mít na paměti, že primárním cílem výstavby dálnice je růst měst Mwanza a Musoma u Viktoriina jezera, které mají každé dnes půl milionu obyvatel,“ říká Leakey. „Díky dálnici budou mít za 50 let tato města aglomeracemi s 3– 4 miliony obyvatel,“ říká Leaky a dodává: „Za 30 nebo 40 let už nebude nezpevněná cesta potřebám velkých měst zdaleka stačit. Nynější stavba je předpokladem pro budoucí vybudování šestiproudé dálnice a železnice, které proces migrace doslova zabijí.“
Pokud se silnice vybuduje, v důsledku kontinuální dopravy nebude pro volně žijící zvířata možné komunikaci překonat. Zvířata nebudou moci dokončit svůj přechod do navazující keňské rezervace Masai Mara a budou spásat porosty jen v jižní části Tanzanie. Přitom právě migrace velkých stád představuje turistické lákadlo, které každoročně přidává desítky milionů dolarů od turistů do státní pokladny.
V současné době jsou navrženy ještě dvě alternativní trasy umožňující rozvoj regionu – na jih od Serengeti a severně od Keni. Představují vyšší finanční zátěž, které by však podle Leakeyho neměly být překážkou v porovnání s významem migrace. „Je lepší pohlídat si dlouhodobé dopady stavby dálnice v perspektivě 50 nebo 100 let než dávat přednost krátkozrakým politickým rozhodnutím, které budou mít trvalý dopad na životní prostředí,“ říká Richard Leakey.
Podle zprávy Pauly Kahumbu Road through the Serengeti will eventually 'kill the migration' zveřejněné na serveru mongabay.com 8. 7. 2010. Autorka zprávy Paula Kahumbu je výkonnou ředitelkou organizace WildlifeDirect.
reklama
Online diskuse
proč? - 18. 8. 2010 - Rostislav AdamDo práce například nutně nepotřebujete jet denně 30 km, nebo i víc, ráno tam, večer zpět. Řekněme, že máme blízko sebe, několik vesnic, řekněme, že v každé bude škola, nebo pokud jde o malé vesnice, tak tak, aby v jedné z nich škola byla, konkrétně v té, do které je z ostatních zhruba stejně daleko, takže cesta půjde bez větších potíží zvládnout za velmi rozumně krátkou dobu pěšky. A takhle se vším ostatním.Je sice pravda, že tito lidé taky budou potřebovat spojení se světem, ale to jde udělat rozumně s ohledem na okolí, tedy spíš železnicí, a tak, aby pokud možno neporušila migrační trasy, a to i v tom případě, že by měla nedejbože vést skrz chráněné území, i když vhodnější by bylo, aby se chráněnému území vyhla. Možná někdo bude mít jiné zajímavé, ale podobně vhodné řešení. "Chybu? Sním, či bdím. Myslíte dálnice, tedy chybu, kterou udělaly všechny vyspělé země na světě? A ty co ji jiště neudělaly, tak na ní pilně pracují?" Nesníte. Ano, dálnice jsou chybou. Plně si ten důsledek uvědomíte, když u nějaké takové dálnice budete bydlet. Ona stačí jen kapacitnější silnice, aby si to, že tohle není cesta uvědomil. Těm, kdo obhajují dálnice, bych doporučil, až dostaví tunel "Blanka", aby si zkusili bydlet tam, kde bude přechod z "Blanky" do Strahovského tunelu, tuším, že se to jmenuje Petynka, schválně, jak dlouho jim to nadšení vydrží. Mimochodem onen Andy Singer, kterého jsem Vám doporučoval, je Američan, který bydlel poblíž dálniční křižovatky McArthur. Jednou, když se nedostal na koncert, a musel čekat tuším 3 hodiny na autobus si uvědomil, jaký jsou dálnice problém. Ještě k termínu vyspělé země. Myslíte patrně USA, Evropu, Austrálii, Japonsko. Ale jsou tyto země opravdu vyspělými? Pravda, máme nové technologie, ale je tohle skutečná známka vyspělosti? "Opravdu Vám nepřipadá ani trochu hloupé, radit na základě stručné zprávy na půl stránky lidem v cizí zemi, kterou vůbec neznáte?" Nepřipadá mi hloupé varovat lidi v cizí zemi, aby nedělali chyby, kterých jsme se dopustili, právě naopak. |