Mrazy omezují železniční dopravu, lámou se koleje
Podle jeho slov běžné lomy, při kterých kolejnice praskne, ale nedojde k jejímu vážnějšímu poškození, nejsou nebezpečné. Navíc na hlavních tratích, kde vlaky jezdí vysokou rychlostí, jsou kolejnice součástí zabezpečovacího systému. "V případě lomu kolejnice se tak na nejbližším návěstidle rozsvítí červené světlo, které vlakům zakazuje další jízdu," upozornil Šťáhlavský.
Skutečnost, že obvykle nejde o závadu, která by bezprostředně ohrozila bezpečnost provozu, dokládají příklady, kdy po řadě lomů jezdí soupravy sníženou rychlostí do 30 kilometrů v hodině až do doby, než je kolejnice opravena. V pondělí se tak dělo například mezi Plzní a Vejprnicemi. Přes poškozené místo projel až třicetikilometrovou rychlostí v ranní dopravní špičce jeden rychlík a pět osobních vlaků se zpožděními kolem 10 až 20 minut.
Jak dále Šťáhlavský uvedl, ČD předcházejí poškozením kolejí a také lomům pravidelnými defektoskopickými prohlídkami speciální soupravou, které mohou odhalit některé skryté vady v kolejnicích. Podle rychlosti tratě se tato prohlídka dělá na většině sítě jedenkrát až třikrát za rok. Větší než roční intervaly jsou jen u lokálních tratí s rychlostí pod 60 kilometrů v hodině.
reklama