MSNBC: Netopýři pomáhají texaským farmářům
![]() |
|
Sklizeň pšenice v USA. | |
Foto: Agricultural Research Service/http://www.ars.usda.gov/ |
McCracken používá infračervené kamery, které zobrazují teplo, aby zjistil přesné, aktuální počty netopýrů v centrálním Texasu. Další vědci se pokoušejí zjistit, kolik procent z jejich potravy tvoří nejrůznějí druhy motýlků. "Je to velmi důležitá práce a jsme rádi, že se dělá," říká Barbara Frenchová, pracovnice neziskové organizace Mezinárodní ochrana netopýrů (BCI) z Austinu, která se zabývá ochranou zvířat i jejich sídlišť. Větina netopýrů v Texasu žije v okruhu do sta mil od města San Antonia. Díky tomu, že si pochutnávají na hmyzu, nevylíhnou se tisíce larev, jako je například šedavka kukuřičná, které by způsobily spoustu škod na polích.
"Studie by měla konečně vyčíslit, kolik dolarů ušetří farmáři díky netopýrům," říká Patricia Mortonová, tisková mluvčí texaského ministerstva přírody a národních parků. Samičky netopýrů, které rodí jednou do roka, se v březnu slétají do Texasu na hostinu skládající se z motýlů a jejich larev. Budoucí matky pak každou noc zkonzumují množství létajícího hmyzu shodné se dvěma třetinami vlastní váhy. Motýli (dospělí jedinci, kteří přežijí) se později přesouvají přes Texas do středozápadu USA, kde jsou rozsáhlá pole s kukuřicí. "Takže naši texaští netopýři bojují v první linii," směje se Patricia Mortonová. Kdy netopýři v centrálním Texasu zlikvidují dostatečně velké mnoství hmyzu, jsou horečně hnáni na sever země, kde leí rozsáhlé bavlníkové plantáe. Podle Jima Lesera, entomologa Texas Cooperative Extension, to může být během pozdního července, srpna a září velmi dobrá zpráva pro pěstitele bavlny.
Výzkum, na který dala Národní nadace pro vědu (NSF) přes 2,4 milionu dolarů, také odhalil záhadu "tajemných oblaků" na radarech meteorologické služby, které se objevily v Texasu na počátku devadesátých let. Oblaka byla způsobena odrazem od milionů těl netopýrů. Další tajemný oblak pak způsobovaly miliony migrujících motýlů.
Podle článku agentury AP zveřejněném na MSNBC 28. 06. 2005.
reklama