MŽP: Sedm projektů pro transformaci uhelných regionů čerpá evropské dotace
Ve výzvě k dotacím pro strategické projekty bylo 31 žádostí, dokončení jejich hodnocení předpokládá ministerstvo do poloviny tohoto roku. Strategické projekty mají významný transformační dopad a už dříve je doporučily jednotlivé kraje. Velký zájem podle ministerstva je o podporu na zlepšení propojení škol nebo vybudování odborných učeben.
"Je potřeba srovnat startovní čáru. Uhelné regiony se kvůli odklonu od těžby potýkají s různými negativními dopady. Díky Operačnímu programu Spravedlivá transformace můžeme podpořit strategické projekty, které pomáhají například s navýšením nových pracovních míst, udržením stávajících, rozvojem podnikání, kultury, vzdělávání, výzkumu a inovací. Už teď je pro tyto kraje v programu vyhlášeno 50 výzev za skoro 32 miliard korun," uvedl Hladík. Uhelné regiony se tak podle ministra mohou lépe přizpůsobit proměně a nemusí doplácet na uhelnou minulost.
Hodnotitelé posuzují strategické projekty ve čtyřech stupních, zohledňují nejen formality a ekonomickou stránku projektů, ale i jejich reálné přínosy. "Hodnocení strategických projektů není jednoduché. Ke každé projektové žádosti se přistupuje individuálně a svým způsobem i unikátně, což se logicky odráží na délce procesu. Klademe důraz na kvalitu, protože změna a benefity, které tyto strategické projekty do regionů mají přinést, jsou pro nás zásadní," řekl Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.
V současné době je nejvíce schválených projektů v Moravskoslezském kraji. Zhruba polovina vyčleněné částky programu míří na strategické projekty. Zbytek má jít na školství, odborné učebny, veřejné služby, kulturu, sport, rekreaci, vouchery pro podnikatele a úvěr programu Transformace.
Na program Spravedlivá transformace jdou peníze z evropského Fondu pro spravedlivou transformaci a je součástí Zelené dohody pro Evropu. Vychází z Plánu spravedlivé územní transformace, který Evropská komise schválila před dvěma roky. Cílí na podporu podnikání, nových pracovních míst, rekvalifikací i vzdělávání lidí či rozvoj výzkumu a inovací v regionech.
reklama