MŽP: Stovky projektů financovaných z EU čeká prověření EIA
Evropská komise si vymínila i prověření velké většiny už dokončených dopravních staveb spolufinancovaných z Operačního programu Doprava 2007-2013. Podle ministerstva dopravy jde de facto o všechny významné stavby za desítky miliard korun v pokročilém stupni přípravy, u nichž má výstavba začít převážně v následujících dvou letech. Jde mimo jiné o dálnice D11, D1 kolem Přerova, D11 u Hradce Králové, R35 Opatovice - Časy, D3 obchvat Českých Budějovic a další. Resort dopravy nyní hledá s MŽP cestu, jak i tato dříve vydaná stanoviska ověřit a verifikovat, řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Podle Brabce bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvali tak dlouho, že ČR se nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními. "Kdyby novela byla dávno přijata v podobě, která by evropskému právu odpovídala, pro všechny projekty by takové ověření bylo už standardním krokem v průběhu povolovacího procesu, a na dnešní obavy ze zdržení projektů či jejich financování by tak vůbec nemuselo dojít," tvrdí Brabec.
Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí vstoupila v účinnost od 1. dubna letošního roku.
U projektů s vydaným stanoviskem EIA, ale bez dosud vydaného územního rozhodnutí nebo stavebního povolení, je nutné toto stanovisko znovu ověřit. Podle MŽP spočívá tento krok především v prověření, zda EIA odpovídá požadavkům evropského práva a zda se projekt od doby vydání původního stanoviska významně nezměnil, resp. zda se významně nezměnilo i území do kterého má být projekt umístěn.
K projektům, které mají vydané stanovisko EIA podle zákona z roku 1992, se v nejbližší době sejdou zástupci MŽP, ministerstva dopravy a ministerstva pro místní rozvoj s Evropskou komisí. Jde o desítky především dopravních staveb, kterým bylo stanovisko EIA vydáno před více než deseti lety a které se i po tolika letech nacházejí stále v územním nebo stavebním řízení.
reklama