MŽP zveřejnilo závěrečné zprávy projektů, které v minulých letech podpořilo
Veřejnost tak má příležitost dozvědět se, jaké projekty jsou z prostředků ministerstva podporovány, jaká je jejich úroveň a jaké jsou výsledky a přínos.
Výši celkové sumy, kterou může MŽP každoročně pro tyto účely použít, určují poslanci svým hlasováním. Částka se od roku 2002 pohybuje v rozmezí 20 až 22 milionů korun. Od roku 2002 se ministerstvu nepodařilo prosadit navýšení této částky. „Přitom zájem neziskových organizací naše možnosti výrazně převyšuje. Kdybychom měli podpořit všechny opravdu dobré projekty, které nám žadatelé předkládají, potřebovali bychom alespoň 30 milionů korun,“ říká Jakub Kašpar, ředitel odboru vnějších vztahů MŽP.
A jak je samo MŽP spokojeno s úrovní projektů? „Řekl bych, že nadpoloviční většina projektů je kvalitních, zhruba třetinu bych pak označil za velice kvalitní a pro ochranu životního prostředí a přírody velmi žádoucí a přínosné,“ hodnotí projekty Jakub Kašpar.
Neprofesionalita, nedodržování termínů nebo nespolehlivost je podle Jakuba Kašpara u podpořených projektů jen velmi výjimečný jev. „Souvisí to i s tím, že prostředky, které máme k dispozici, stačí na podporu opravdu jen malé části předkládaných projektů,“ říká Kašpar, „ty, na které se dostane, jsou už opravdu elita jak mezi projekty, tak mezi žádajícími nevládkami.“
Podle Kašpara patří mezi nejzajímavější publikace vzniklé za podpory MŽP v minulém roce např. „Přelet nad hypermarketovým hnízdem aneb Deset let budování hypermarketů v ČR“ od brněnského Nesehnutí, „Rekultivace blízké přírodě“ od Pozemkového spolku Hády, „Globální a environmentální výchova na pobytových akcích“ vydaná Ekocentrem Paleta nebo DVD a videokazeta „ABCD Ekologie aneb životabudič“ s Petrem Vackem a Miroslavem Vladykou v obnoveném vydání pro SEVER Horní Maršov.
Přehled „Výsledky projektů nestátních neziskových organizací podpořených dotací Ministerstva životního prostředí“ najdete na webové stránce MŽP na adrese www.env.cz/projekty.2001/index.html. Projekty jsou řazeny po jednotlivých letech. V každém roce je možné vyhledávat podle různých kategorií (např. podle abecedního pořadí názvu organizací, podle druhu výstupů apod.).
reklama