Na ekoauta si ještě pár desítek let počkáme, tvrdí Špicar
„Musíme se modlit, aby byla změna ceny ropy postupná, jinak se může stát katastrofa," říká Tomáš Sedláček (vpravo). Vlevo na snímku Jaromír Vegr (Elektromobily o.s.)
|
||
Foto: Dominika Patrovská/Ekolist.cz |
EV1 se na kalifornských silnicích příliš dlouho neblýskala. Na obr. elektromobil EV1 od společnosti General Motors (GM)
|
|
Foto: Rmhermen /Wikimedia commons |
Výše uvedené informace zazněly minulý týden po projekci amerického dokumentu Chrise Paineho "Kdo zabil elektromobil?" na Institutu mezinárodních studií na Fakultě sociálních věd. Projekci i debatu zorganizoval Jan Vejbor ze sdružení Elektromobily. Film zkoumá období 90. let v Kalifornii, kdy byl v USA o elektromobil velký zájem díky jeho šetrnosti k životnímu prostředí, jeho následné stahování z trhu až po úplné vymizení těchto aut ze silnic v daném státě. Film je možné shlédnout zde.
O čem dokument je? Elektrická auta dostala v roce 1990 šanci v Kalifornii, neboť šlo o zemi s nejvyšším podílem smogu ve Státech. Proto padla ze strany vlády podmínka: pokud chtějí automobilky vyrábět svá auta dál, musí zapojit i výrobu elektromobilů s nulovými zplodinami. A tak vznikl model EV1 od firmy General Motors (GM), který si během let našel stovky nadšených příznivců. Uživatelé oceňovali především tichý chod auta, možnost dobít si ho ve své garáži a ohleduplnost k prostředí. Hlavním argumentem odpůrců byl krátký dojezd na jedno nabití, který byl podle použitých baterií, v první generaci vozů od zhruba 90 kilometrů až po 240 kilometrů v poslední sérii. V roce 2000 pronajala společnost GM svůj 800. automobil poháněný elektřinou. Podle dokumentu se začaly ropné společnosti společně s úspěchem tohoto modelu cítit úkorně. Proto v průběhu let sílil z jejich strany tlak na zrušení vládní rezoluce. V květnu 2003 bylo usnesení vůči automobilkám upraveno tak, že tyto automobily budou vyrábět jen na základě poptávky. Film říká, že se výrobci dopouštěli podvodných dokazování, že o elektromobily zájem není, přestože neustával.
Firma auta nabízela řidičům pouze formou omezeného leasingu a vozy zůstávaly v majetku společnosti GM. Podle encyklopedie Wikipedie se cena pronájmu pohybovala měsíčně od $299 do $574, podle místních daní. Původně je tak firma nabízela jen obyvatelům měst Los Angeles a Phoenix a Tuscon v Arizoně. Někteří lidé si chtěli v roce 2003 svá doposud půjčovaná auta odkoupit, protože měli obavy, že o ně jinak přijdou. To jim ale nebylo umožněno. Namísto toho začala GM všechna svá auta stahovat ze silnic. Rok 2004 znamenal úplné zrušení požadavku vůči výrobcům aut, a tím i konec elektromobilů. GM všechny své EV1, ať už byly použité nebo úplně nové, sešrotovala.
A kdo dostal elektromobily a jejich nadšené fanoušky do této situace? Podle dokumentu bylo viníků hned několik. Pořád ještě nízký zájem zákazníků nejčastěji odradil krátký dojezd. Pro ropné společnosti byl prý inovativní nápad hrozbou. Automobilky se bály ztráty zisku, neboť auta na benzín s sebou nesou výdaje (např. na motorový olej), které znamenají pro výrobce velké zisky. Servis elektromobilů byl také levnější než u klasických aut. Automobilky se obávaly i konkurence svým vlastním starším výrobkům. GM začala vyrábět velké sportovní užitkové vozy, které jsou v USA trendy dodnes.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
oprava - 12. 2. 2010 - Jaromír VegrSprávně má být účinnost elektromotoru je přes 90%.šotek se vloudí,více se dozvíte na www.elektromobily.org dejte se k nám a jezděte levně, tiše a ekologicky. |