https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-silnicich-umiraji-stovky-milionu-zvirat-a-bude-jich-vic-i-kvuli-spatne-vede
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na silnicích umírají stovky milionů zvířat. A bude jich víc. I kvůli špatné vědě

6.4.2017 05:11 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na silnicích umírají stovky milionů zvířat ročně. Na ilustračním snímku mýval přejetý kamionem.
Na silnicích umírají stovky milionů zvířat ročně. Na ilustračním snímku mýval přejetý kamionem.
Na silnicích celého světa každý rok umírají stovky milionů zvířat. A vědci téma studují. Špatně, jak ukázala metaanalýza Jochena Jaegera z Concordia University. Většina z více jak tisíce studií je pro oborové srovnání nepoužitelná. "Je to promarněná příležitost, jak zachránit další miliony zvířat," tvrdí Jaeger. V dohledné době se totiž zřejmě nastartuje stavební boom silnic v Brazílii a Indii, kde by se poznatky o účinných opatření hodily.
 

Jaeger spolu se svými kolegy vyhodnocoval studie z celého světa, zaměřené na různé způsoby ochran zvěře před kolizí s automobily. Pokusili se z dat mimo jiné analyzovat, který z přístupů je nejefektivnější. Z celkem 1274 dostupných prací z celého světa byla pro další analýzu použitelná jen padesátka.

Jaeger se domnívá, že v dohledné době Brazílii a Indii postihne boom ve výstavbě silnic, hlavně Amazonii čeká „tsunami silnic“. S tím budou spojena zranění a úmrtí zvířat způsobená kolizí s auty.

Pro velká zvířata je nejlepší ekodukt doplněný plotem. Ilustrační snímek.
Pro velká zvířata je nejlepší ekodukt doplněný plotem. Ilustrační snímek.
Foto | Miroslav Kutal / Hnuti DUHA Olomouc

Z posouzení studií Jochemu Jaegerovi vyšlo, že účinnější opatření jsou zpravidla i ta dražší. Celkem se používá asi 40 metod, jak zabránit zabití zvířat na silnici. Ploty mají celkovou účinnost 54 procent pro všechny zvířecí druhy. Přechody a mosty samy o sobě nemají zaznamenatelný efekt, pokud nejsou doplněny plotem.

Pro velká zvířata je kombinace plotu a přechodu nejefektivnější, vedou k 83 procentní redukci zabití. Varovné systémy na bázi radaru či laseru mají redukci zabití zvířete 57 procent.

Jochem Jaeger poukazuje na to, že slabým místem oplocení je jeho začátek. Zvířata, která chtějí nebo potřebují silnici překročit, se vydají podél plotu. Ten je buď přivede k mostu nebo jinému přechodu, kudy se dostanou na druhou stranu silnice, nebo na začátek plotu. Tam zvířata vstoupí na silnici – a často zahynou. Podle Jaegera je potřeba vymyslet takový design začátku plotu, který by toto riziko minimalizoval.


reklama

 
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist