https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/necistoty-z-kanalizace-v-praze-bude-odsavat-novy-vykonnejsi-vuz
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Nečistoty z kanalizace v Praze bude odsávat nový výkonnější vůz

26.8.2020 00:02 | PRAHA (ČTK)
Kanalizaci musí PVK čistit zejména v místech, kde má nižší spád.
Kanalizaci musí PVK čistit zejména v místech, kde má nižší spád.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | praha.eu
Nečistoty z pražské kanalizace bude odsávat nový vůz Kaiser ECO s pohonem na bioCNG. Oproti běžným vozům sníží provozní náklady, načerpá naráz větší množství nečistot a vyprodukuje méně emisí. Pomocí vodní trysky nažene nečistoty do velké hadice a odsaje do cisterny. Cena vozu je 13 milionů Kč. Novinářům to řekl primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) a Petr Mrkos, ředitel Pražských vodovodů a kanalizací (PVK), které auto koupily. Většinovým vlastníkem PVK je Veolia a menšinovým hlavní město. PVK se v metropoli stará o distribuci vody.
 

"V současné době nám v Praze jezdí spousta vozů na naftu a ovzduší není dobré. Toto auto nám pomůže nejen s tím, že budeme čistit kanalizaci novou technologií, ale bude nám šetřit vodu, energii a zlepšovat životní prostředí. Mělo by ušetřit přibližně deset tun CO2, které nebudou vypuštěny do ovzduší," řekl Hlubuček.

Zaměstnanci PVK vsunou do kanalizace nejprve tenčí hadici s vodními tryskami. Následně do kanálu zasunou odsávací hadici. "Tryska se zavede do kanalizace a zpětným táhnutím se vytvoří tlakový trychtýř, který táhne veškeré nečistoty zpátky a dochází k nasání do odsávací hadice," řekl Mrkos. Hadice je následně odsaje do nádrže ve vozidle. To špinavou vodu vyčistí a použije znovu. Oproti běžným vozům zvládne odvézt až dvojnásobek nečistot.

Kanalizaci musí PVK čistit zejména v místech, kde má nižší spád. "Nedochází tam k takovému proudění a usazují se tam nečistoty nebo tuky. Pokud vrstva usazenin dosáhne určité úrovně, dochází k narušení fungování kanalizace. Je proto nutné ji průběžně celou čistit," řekl Mrkos.

PVK mají v tuto chvíli ještě další tři podobné vozy, avšak s naftovými motory. Po konci jejich životnosti bude firma pořizovat vozy na bioCNG. "Nemá smysl dělat přestavbu naftových vozů na plynové, protože se sníží výkon a motor neutáhne všechna zařízení. U nového vozidla je to poprvé, kdy má plynový agregát takový výkon, že vše na vozidle utáhne," řekl Mrkos. Provoz plynového vozu je podle něj o třetinu levnější než provoz naftového auta. Plynové je dražší o jeden milion korun. "To už není takový rozdíl," dodal Mrkos.

PVK zásobují vodou zhruba 1,32 milionu obyvatel Prahy a 208.000 obyvatel Středočeského kraje. Délka vodovodní sítě včetně přípojek dosahuje 4415 kilometrů a délka kanalizační sítě včetně přípojek 4720 kilometrů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist