https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/nemecti-zeleni-se-dohodli-s-spd-o-zvyseni-energeticke-dane
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Němečtí Zelení se dohodli s SPD o zvýšení energetické daně

17.10.1998 22:02 | BONN (Reuters)
Němečtí sociální demokraté (SPD) a Zelení v sobotu rozlouskli jeden z nejtěžších oříšků při jednáních o vytvoření společné koaliční vlády, když se jim podařilo dosáhnout dohody o zvýšení energetické daně.
 

V rámci série ujednání o ekologických požadavcích Zelených se obě strany také dohodly na zbrzdění rostoucích výdajů na vysokorychlostní vlak Transrapid, důraznějším postihu opilých motoristů a zpřísnění kontroly označování geneticky modifikovaných potravin.

SPD a Zelení oznámili, že zvýší poplatky za spotřebu energie. Příjmy z nich se tak zvýší o 12 miliard marek, což umožní snížit odvody ze mzdy na sociální zabezpečení. Obě strany však odložily dohodu o dalších fázích takzvané "ekologické daňové reformy".

Předseda SPD Oskar Lafontaine, který by se měl stát ministrem financí, řekl, že tato opatření podpoří tvorbu pracovních míst, přičemž současně dají lidem šanci ušetřit peníze úsporami energie. Na těžký průmysl se v roce 1999 nebude vztahovat plné zvýšení daně, dodal Lafontaine.

Expert Zelených na finance Fritz Kuhn prohlásil, že je spokojen, ačkoli jeho ekologická strana nedosáhla svých původních cílů.

"Jsme celkově šťastni, že ekologická daňová reforma se dala konečně do pohybu," řekl Kuhn na tiskové konferenci.

Podle dohody by se daň na benzín měla zvýšit o šest feniků a na topný olej o čtyři feniky na litr. Elektřina zdraží o dva feniky za kilowatthodinu.

Získané peníze umožní příští rok snížit odvody na sociální zabezpečení, které nyní činí 42,3% ze mzdy, o 0,8 procentního bodu. Obě strany chtějí snížit daň ze mzdy pod 40% do roku 2002.

Již dříve SPD a Zelení oznámili, že ukončili rozhovory o dopravní politice. Dohodli se, že vláda neposkytne žádné další peníze na projekt vysokorychlostního vlaku Transrapid, které by přesahovaly částku 6,1 miliardy marek, slíbenou vládou v roce 1997. V rámci projektu Transrapid má být postavena trať z Hamburgu do Berlína, na které by se vlaky Transrapid na magnetickém polštáři pohybovaly rychlostí přes 400 kilometrů v hodině.

Transrapid, prestižní projekt podporovaný předcházející vládou Helmuta Kohla, byl klíčovým problémem koaličních rozhovorů kvůli překračování nákladů na jeho výstavbu.

Franz Muentefering, kterého SPD navrhuje do funkce ministra dopravy, řekl že je možné, že by se místo toho postavila jiná, lacinější trať. Ale odbornice Zelených Baerbel Hoehnová nenechala nikoho na pochybách, že by ráda viděla celý projekt padnout.

"Jestliže se podíváte na tato čísla, můžete si z nich vyvodit, co to znamená pro Transrapid," řekla Hoehnová.

Byla také dosažena dohoda o zpřísnění zákona o řízení motorových vozidel pod vlivem alkoholu. Kdokoli bude přistižen při řízení s více než půl gramem alkoholu v litru krve přijde o řidičský průkaz. Doposud byla hranice pro odebrání řidičského průkazu 0,8 gramu. Místní zastupitelstva budou mít více možností zavést omezení rychlosti na 30 km za hodinu ve vnitřních částech měst.

Obě politické strany plánují závěrečné kolo jednání na pondělí a koaliční dohodu by chtěli podepsat v úterý.

Designovaný kancléř Gerhard Schroeder řekl, že zveřejní složení své vlády ihned po podepsání koaliční dohody. Mohlo by se tak stát již v pondělí, ačkoli není žádný časový limit, dokdy musí být vláda sestavena.

Za předpokladu, že mimořádné sjezdy obou stran koaliční dohodu schválí během příštího víkendu, mohl by být Schroeder potvrzen parlamentem ve funkci kancléře 27. října.


reklama

 
Douglas Busvine

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist